Rest-BPM verwijst naar het deel van de oorspronkelijke bpm dat nog steeds van toepassing is op een auto. De omvang van dit restbedrag kan worden afgeleid uit de afschrijvingstabel op de website van de belastingdienst.
Wat is rest-bpm? Wanneer je een auto importeert, is daar nog geen bpm voor betaald. Bij het invoeren van de auto moet je alsnog een deel van de oorspronkelijke bpm betalen. Dit wordt rest-bpm genoemd.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
Voor een personenauto, bestelauto of motor is het in veel gevallen mogelijk om rest-BPM terug te krijgen bij export. Voorwaarden voor BPM-teruggave voor een motorrijtuig dat in Nederland is gebruikt: Het motorrijtuig moet op of na 16 oktober 2006 in Nederland zijn geregistreerd.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek teruggaaf bpm voor een in Nederland geregistreerd motorrijtuig. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Elektrische auto: geen bpm
Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden. Dat is beter voor het klimaat en het milieu. U betaalt wel bpm voor andere motorrijtuigen.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Vergeleken met personenauto's stoten bestelauto's ook meer CO2, stikstofoxiden en fijnstof uit. Om deze redenen stelt het kabinet in het Belastingplan 2023 voor om in de Wet BPM 1992 de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (grijskentekenregeling) met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen.
BPM, een voorbeeld
En indien de auto 2,5 jaar oud is hoeft bij het importeren van de auto uit Duitsland van de originele BPM (15.000 euro) nog ongeveer de helft betaald te worden, dus 10.000 euro. De auto uit Duitsland kost dan in Nederland 35.000 (25.000 koopprijs + 10.000 rest BPM).
Het begint al bij de aankoop: tot 2025 hoef je geen BPM (aankoopbelasting) te betalen.
Luister naar de beat van het nummer, de drum- of baslijn waar je meestal op tikt. Speel vervolgens het nummer af en start een stopwatch gedurende 15 seconden. Tel of noteer het aantal beats dat je hoort. Wanneer de 15 seconden voorbij zijn, vermenigvuldig je het aantal beats met 4 om de beats per minuut (BPM) van het nummer te krijgen.
Er is echter een belangrijk verschil: na 5 jaar hoef je geen bpm meer te betalen. Bij een bpm-dragende grijs kentekenauto loopt de bpm-afschrijving namelijk op dag 1 van de 61ste maand in één keer op naar 100% afschrijving. De rest-bpm is met ingang van de 61ste maand dus € 0,00.
De BPM is een aanschafbelasting die afhankelijk is van de uitstoot van een auto. Je betaalt een bedrag per gram CO2 en naarmate de uitstoot toeneemt, wordt de belasting per gram duurder.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Zo is het direct bekend wat het rest-BPM bedrag is bij doorverkoop van een voertuig. Je vindt hier welk bedrag je mogelijk kunt terugvragen bij de Belastingdienst.
Als u een nieuwe bestelauto importeert en in Nederland registreert, moet u bpm betalen. Gaat het om een gebruikte bestelauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2025 en is de bestelauto ouder dan 5 jaar? Dan geldt het volgende: als particulier hoeft u geen bpm te betalen.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt.Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Waarom vervalt de vrijstelling bpm? De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto's stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Staat van het voertuig: Schade kan de waarde, en daarmee de bpm, verlagen. Tweedehands of nieuw: Tweedehands voertuigen hebben vaak lagere bpm door afschrijving. Bijzondere regelingen of vrijstellingen: Specifieke voorwaarden voor bijvoorbeeld elektrische voertuigen.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt, bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen.
Met ingang van 2025 verdwijnt de vrijstelling van bpm voor eigenaren van bestelauto's met een verbrandingsmotor. Wanneer je nu nog een bedrijfswagen met grijs kenteken bestelt, profiteer je dus nog van de vrijstelling. Voor bedrijfswagens die je nu in bezit hebt, hoef je vanaf 2025 niet alsnog bpm te betalen.