Realiteitswaarde wijziging
Werkgevers en werknemers kunnen een overeengekomen beloning wijzigen. Dit kan incidenteel gebeuren of structureel, via een cafetariaregeling. Een wijziging kan incidentele of langdurige gevolgen hebben.
De uitruil mag niet meer zijn dan 30% van het feitelijk loon. Het feitelijk loon is het brutoloon exclusief toeslagen. En na de uitruil mag het overgebleven brutoloon niet lager zijn dan het geldende wettelijk minimumloon.” “Wat je maximaal mag uitruilen is 30% van het feitelijk loon.
Een cafetariaregeling geeft een werknemer de mogelijkheid om het ene beloningsbestanddeel (de bron) om te zetten in een ander beloningsbestanddeel (het doel). Dit kan zowel de werkgever als de werknemer voordelen opleveren. Een cafetariaregeling kan echter ook nadelige gevolgen hebben.
Kortweg, bruto loon wordt geruild tegen netto loon, in het voordeel van de werknemer. De fiscale ruimte bestaat uit het positieve verschil tussen het bedrag dat fiscaal maximaal mag worden vergoed en de werkelijke vergoeding.
Het voordeel van deze uitruil is dat de werknemer minder loonbelasting hoeft af te dragen over zijn eindejaarsuitkering. De werkgever betaalt in deze situatie minder sociale lasten. Vanaf 1 januari 2022 wordt de fiscale ruimte bepaald op basis van het aantal afgesproken reisdagen.
Het meerdere mag de werknemer onbelast uitruilen tot € 0,19 per kilometer via een cafetariaregeling. Uitruil is alleen mogelijk voor de werkelijk gereden kilometers waarvoor de werknemer geen vergoeding ontvangt.
Het bedrag dat u onbelast mag besteden, noemen we de vrije ruimte. De vrije ruimte wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. In 2022 is de vrije ruimte over uw fiscale loon tot en met € 400.000 1,7%. Over het bedrag van de loonsom boven € 400.000 is de vrije ruimte in 2022 1,18%.
Het fietsplan anno 2022
Het komt erop neer dat medewerkers via hun werkgever met belastingvoordeel een nieuwe fiets kunnen kopen. In het geval van een elektrische fiets scheelt dat al snel wat geld. Niet gek dat medewerkers de fiets als meest gewaardeerde secundaire arbeidsvoorwaarde zien.
Een cafetariamodel slaat op je arbeidsvoorwaarden (primair en secundair) en het betekent dat je dit pakket aan voorwaarden naar eigen keus kunt samenstellen, vergelijkbaar met bestellen volgens een menukaart.
Het kabinet heeft de looptijd van de 30%-regeling ingekort van maximaal 8 naar 5 jaar. Voor werknemers die in 2019 of later in Nederland zijn gekomen, geldt het belastingvoordeel maximaal 5 jaar.
Reist u met eigen vervoer naar uw werk? Dan kan uw werkgever u maximaal € 0,19 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt. Voor deze maximale kilometervergoeding maakt het niet uit welk vervoermiddel u gebruikt.
Wat houdt de regeling in? De regeling houdt in dat de werknemer kan profiteren van een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer als hij bereid is om hiervoor (een deel van) de structurele eindejaarsuitkering in te leveren. De medewerker ontvangt het fiscale voordeel over het bedrag dat wordt uitgeruild.
De CAO à la carte, oftewel het cafetariasysteem, biedt uw werknemers de mogelijkheid om naar eigen smaak aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te kiezen. Extra verlofdagen, een spaarloonregeling, een fiets van de zaak of een gemaksdienst zoals een stomerijservice. De werknemer kiest wat bij hem past.
Nadelen van het fietsplan
Er zit geen limiet meer op hoe duur de fiets mag zijn of hoe vaak je de fiets privé mag gebruiken. Het enige nadeel dat overblijft, is dat de aankoop van een fiets via de WKR een groot deel van je vrije ruimte gebruikt.
Stel dat je voor 1000 euro een e-bike aanschaft via je werk. Normaal zou je over die 1000 euro eerst 42% tot 52% belasting moeten betalen. Nu krijg je het in feite cadeau en bedraagt je netto aanschafprijs geen 1000 euro, maar 580 tot 480 euro. Je fiscaal voordeel bij een fietsplan kan dus honderden euro's bedragen.
Wat kost het fietsplan? Een bedrijf als Fisc Free rekent 15% van de eerste 1000 euro aan de rijwielhandelaar. Bij een elektrische fiets zal dit dus vaak uitkomen op 150 euro. Dit hoef je zelf niet te betalen maar wordt in mindering gebracht op het bedrag dat de fietshandelaar uitgekeerd krijgt.
Vrije ruimte verhoogd voor 2020 en 2021
Blijft het totale bedrag onder de 3% van de eerste € 400.000 van de loonsom van alle medewerkers samen? Dan mag u dat onbelast als vergoeding geven. Dit betekent dat u in de nieuwe situatie € 12.000 onbelast beschikbaar kunt stellen.
Voor de jaren 2020 en 2021 is het percentage tijdelijk verhoogd geweest naar 3%. Voor 2022 geldt dat je maximaal 1,7% van de loonsom tot 400.000 euro kan besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor jouw medewerkers. De vrije ruimte voor het bedrag van de loonsom boven de 400.000 euro is 1,18%.
Onder de WKR verstaan we dat je maximaal 1,7 procent van de fiscale loonsom tot en met €400.000 plus 1,18 procent van het restant van die loonsom mag besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor je werknemers. Dit is de zogenoemde 'vrije ruimte'. Hier betaal je dus geen loonbelasting over.
Deze regeling houdt in dat, als de werknemer (bij een fulltime dienstverband) minstens 128 dagen per jaar naar de vaste werkplek reist, de reiskostenvergoeding op jaarbasis mag worden berekend alsof de werknemer op 214 dagen reist. Bij parttime werken moet de vergoeding pro rata berekend worden.
Reiskostenvergoeding en belasting
Krijg je een vergoeding die hoger is dan 19 cent per kilometer? Dan geldt dat als loon. Over alles meer dan 19 cent per kilometer betaal je dan gewoon belasting. Als je met het openbaar vervoer reist, kan je werkgever alle kosten belastingvrij vergoeden.
Fiscaal mogen reiskosten tot maximaal €0,19 per kilometer worden vergoed. Voor woon-werkverkeer komen maximaal 214 reisdagen in aanmerking. Als de gemiddelde reiskostenvergoeding van de werkgever lager is dan het toegestane fiscaal vrije bedrag, dan kan dit verschil uitgeruild worden voor het netto bedrag.
Omzendbrief nr. 705 van 23 juni 2022 stelt het bedrag van de kilometervergoeding vast op 0,4170 euro voor de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023.
Stel dat er in de cao staat dat er maximaal 30 kilometer enkele reis vergoed mag worden, maar de woon-werk afstand betreft 40 kilometer enkele reis, dan wordt er 10 kilometer fiscale ruimte opgebouwd. De formule van deze berekening is als volgt: 40 x 2 x €0,19 x 214 : 12 = €271,07 per maand en €3.252,80 op jaarbasis.