Public relations (pr) of publieke relaties is het beheren en verspreiden van informatie over een individu of een organisatie om de publieke perceptie ervan te beïnvloeden.
De letterlijk vertaling van PR is 'public relations', oftewel publieke/openbare communicatie. Of, zoals Van Dale het omschrijft: 'zorg voor de goede betrekkingen met de buitenwereld'.
Met proactieve PR proberen organisaties – publiek en privaat – iets onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld een issue die ze relevant vinden of een product. Over het algemeen proberen organisatie hier meer zichtbaarheid mee te krijgen, voor hun organisatie zelf, hun producten of issues die ze belangrijk vinden.
Het voordeel van PR: het is gratis en jouw boodschap is geloofwaardiger, want het wordt gebracht door een onafhankelijk medium. Nadeel: je moet hiervoor je best doen en hebt geen controle over de uiteindelijke boodschap. Dit is het voornaamste onderscheid tussen adverteren en PR.
Public relations die zich richt op doelgroepen buiten het bedrijf.
De soorten media waarin PR gebruikt kan worden zijn samengevat in het PESO-model. Het P(aid), E(arned), S(hared), O(wned) model beschrijft vier soorten media. Paid media is media aandacht waar het bedrijf zelf voor betaalt. Earned media is de media aandacht die het publiek zelf geeft aan een bedrijf.
Een PR (Public Relations) medewerker presenteert het bedrijf dat hij of zij vertegenwoordigt naar buiten toe en onderhoudt de relaties van een bedrijf of instelling.
Wat is een Manager PR? De manager PR geeft leiding aan een groep werknemers die werkzaam zijn in de PR. Deze mensen werken allemaal voor de tak van een bedrijf dat de public relations onderhoudt. De manager PR zorgt ervoor dat de mensen die onder hem/haar werken goed begeleid worden en stuurt ze aan in hun werk.
Public relations, oftewel PR, is de smeerolie tussen merk en media. Wie een dienst, product of ander nieuws heeft, probeert daarvoor aandacht te krijgen. Dat kan met reclame, maar dat is vaak kostbaar en vertelt niet altijd je hele verhaal.
Als je een PR bureau voor een jaar inschakelt, kun je denken aan een tarief van gemiddeld €20.000 per jaar. Naast het fixed fee of het retainer fee, moet je ook rekening houden met de kosten voor de samples of producten die het pr bureau uit jouw naam weggeeft aan haar relaties, mits je dat wilt.
Het doel van marketing is vrijwel altijd verkopen, terwijl PR veel meer gericht is op reputatie. Wie aan zijn PR werkt, wil dat er over hem of haar gepraat wordt, en dan vooral positief natuurlijk. Als anderen over je praten, is dit gratis publiciteit. Daar gaat het om bij PR!
Definitie PR-strategie
Een strategie wordt bepaald op basis van de insights over o.a. de klant, de markt, de concurrentie en de doelgroep. De strategie gaat dus over hoe je doelstellingen wilt bereiken en de tactieken draaien om wat je gaat doen.
Afkorting van Public Relations. Het geheel van activiteiten van een organisatie, rondom contacten met de omgeving (“de buitenwereld”) ervan. PR maakt gebruik van interne en externe communicatie en valt vaak samen met marketing.
Wat is een PR-plan? In een PR-plan wordt de PR-strategie van je organisatie opgesteld. Dit plan bestaat veelal uit een overkoepelend doel, met bijbehorende concrete doelstellingen, taken en deadlines. Het is belangrijk om je plan zo actionable en meetbaar mogelijk te maken.
Free-publicity is een type publiciteit waar niet voor betaald is. Het kan een gevolg zijn van trouwe klanten die uit eigen beweging producten of merken aanprijzen in hun omgeving, het kan ook negatief van aard zijn wanneer er bijvoorbeeld een schokkend nieuwswaardig feit in de media naar buiten wordt gebracht.
Direct marketing is een vorm van adverteren waarbij de aanbieder direct promotie maakt bij de klant, niet via tussenkanalen zoals de detailhandel of webwinkels van andere partijen.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Specialisten op het gebied van public relations bedraag meestal tussen de € 2.297 en € 2.988 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.663 en € 3.591 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Om als PR Agent aan de slag te kunnen, is een opleiding op het gebied van communicatie en/of PR vaak gewenst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan HBO communicatie of WO Communicatiewetenschappen.
PR staat voor Public Relations: de relatie die je als bedrijf of instelling hebt met de wereld om je heen. Als je die relatie op peil wilt houden of klanten goed wilt informeren over je nieuwe producten, dan schakel je een PR-adviseur in.
Persoonlijke verkoop is een promotiemethode waarbij een organisatie een partij (accountmanager of verkoper) inzet om persoonlijke relaties op te bouwen met als doel toegevoegde waarde voor beide partijen te realiseren.
Bovendien kunt u aan de hand van de verworven vaardigheden en connecties andere opties verkennen, bijvoorbeeld projectenbeheer of PR. Werken in marketing is een droombaan voor veel mensen. Het is een erg populaire keuze dankzij het communicatieaspect en de innovatieve en creatieve verantwoordelijkheden.
Marketing staat grofweg voor het aan de man brengen van verschillende middelen. Dit kunnen zowel producten (boeken of bureaustoelen) als diensten (internetabonnement of energie) zijn. Het op een goede manier op de markt zetten van een product of dienst kan door middel van PR of reclame.