Positief gedrag is dat wat je doet. Positief gedrag heeft fijne gevolgen voor jezelf en je omgeving. Het wordt daarom ook wel 'wenselijk gedrag' of 'goed gedrag' genoemd. Dat waar vroeger je ouders of docenten blij mee waren en waar anderen je complimenten voor geven.
Positieve gedragingen
Hij respecteert het feit dat anderen anders werken. Hij is belangstellend maar blijft vol zelfvertrouwen over zijn eigen werk. Hij handelt doelbewust. Hij kan zijn ideeën gemakkelijk aanpassen aan zijn materiaal.
Het betekent dat je op een opbouwende en niet kwetsende manier omgaat met het gedrag en de emoties van kinderen. Hierdoor bouw je een sterke relatie met je kind op, kun je goed met elkaar communiceren en het gedrag dat je graag ziet stimuleren.
- Reageer meteen op gewenst gedrag. Benoem het gewenste gedrag heel concreet. Benoem het gedrag dat je ziet en geef een compliment. “ik zie dat jij je boek al klaar hebt liggen, wat fijn”.
Bekrachtigen = aanmoedigen, belonen, versterken. Je wil bepaald gedrag aanmoedigen, en dus voeg je iets toe (+, toevoegen, positief). Bijvoorbeeld: je wil aanmoedigen dat je paard stil blijft staan, en als hij dat doet, geef je hem een wortel.
Door een kind positief te benaderen vergroot je het zelfvertrouwen, leert het kind het meest over hoe het zich juist wel dient te gedragen en verbetert het de sfeer. Als je je vooral richt op het ongewenste gedrag, kom je in een vicieuze cirkel van dreigen en straffen terecht.
Door de regels positief te verwoorden, voorkom je een negatieve sfeer waarin kinderen het gevoel hebben dat ze dingen niet mogen. Het legt de aandacht bij wat goed en positief is. Daarbij is er het bekende voorbeeld 'denk niet aan een roze olifant': dan doe je het juist wel!
Sociaal wenselijk gedrag betekent: dat je gedrag laat zien waarmee je wilt voldoen aan de wens of eis van de omgeving. dat je je gedraagt zoals je denkt of vermoedt dat de omgeving wenselijk vindt (je weet het soms niet eens zeker) dat je de ander wilt pleasen of behagen soms zelfs gebaseerd op aannames die niet ...
Kenmerken van een positieve groep zijn: -De groepsleden zijn eensgezind en gemotiveerd om groepsdoelen te halen. -Groepsleden voelen zich medeverantwoordelijk voor de eigen groep en uiten dit ook. -De groepsleden tonen respect voor de mening en het karakter van een ander groepslid.
De groepsleden zijn eensgezind en gemotiveerd om groepsdoelen te halen. Groepsleden voelen zich medeverantwoordelijk voor de eigen groep en uiten dit ook. De groepsleden tonen respect voor de mening en het karakter van een ander groepslid. Groepsleden zijn bereid tot samenwerking.
Zorg dat de groepsleden je steeds weten te vinden. Stel met je groep positieve groepsdoelen op. Vergroot je kennis over groepsdynamische processen en leer ze hanteren. Wees zelf een rolmodel door complimenten te geven, respectvol om te gaan met groepsleden en te reageren op grensoverschrijdend gedrag.
Positief denken ontwikkelt hogere emoties zoals moed, liefde en tevredenheid, die stap voor stap negatieve impulsen vervangen, zoals angst, boosheid, jaloezie of ongeduld. Leer om je gedachten te temmen, te zuiveren, al je gedachten te ordenen. Vecht tegen alle negatieve gedachten en twijfels.
Probeer je vanaf nu te focussen op de dingen die allemaal goed gaan in je leven. Sta bijvoorbeeld elke dag eens stil bij wat je goed hebt gedaan of wat je allemaal hebt bereikt. Schrijf het desnoods op als extra geheugensteuntje. Je zult merken dat er echt meer positiviteit in je leven is dan je denkt.
Negatieve gedachten
Negatief denken komt voort uit angst. Angst voor het onbekende, angst voor verlies aan controle, angst dat het niet goed komt. Niet voor niets is er de uitspraak: 'de mens lijdt nog het meest aan het lijden dat hij vreest'.
Houd je gedachten in het nu en krijg zo meer tijd
Ook wel mindfulness genoemd. Wanneer je gaat nadenken of voordenken of je zorgen maken, brengt dit geen positiviteit met zich mee. Houd je gedachten bij wat je aan het doen bent. Ook dit zorgt ervoor dat je je prettiger voelt, meer energie hebt en meer tijd overhoudt.
Positieve en negatieve bekrachtiging
Een stimulus is een positieve bekrachtiger als toediening ervan leidt tot toenemen van het gedrag. Een stimulus is een negatieve bekrachtiger als het wegnemen ervan leidt tot toenemen van het gedrag. Voedsel, gezelschap en geld zijn dikwijls positieve bekrachtigers.
Op de lange termijn werkt de straf niet, omdat hij zijn kracht verliest. Je hebt steeds zwaardere straffen nodig om hetzelfde resultaat te bereiken. Het blijkt dat hoe vaker je straft, hoe minder indruk het zal maken. Dus je hebt steeds heftigere middelen nodig om effect van je straf te zien.