Gebruik in alle communicatie de term prijsverhoging en noem het kind bij zijn naam. ' Benoem dus duidelijk de reden voor prijsstijging en ontwijk de vraag waarom prijzen stijgen niet, maar leg uit en probeer met legitieme redenen de prijsstijging te koppelen aan klantwaarde in termen die klanten begrijpen.
Een paar tips wanneer je dit gaat communiceren: Geef een reden voor deze prijsverhoging. Je hoeft niet je hele verdienmodel uit de doeken te doen, maar geef duidelijk aan wat voor jou de reden is om je prijzen juist nu te gaan verhogen.
Prijspremie. De prijspremie is het percentage dat uw produkt of dienst duurder of goedkoper is dan een vergelijkbare of een benchmark.
Een index heeft als uitgangspunt altijd 100. Wanneer het jaar 2015 het uitgangspunt is dan geldt 2015=100. Een indexcijfer van 105 betekent dan een prijsstijging van 5% ten opzichte van 2015. Het CBS publiceert verschillende prijsindexen op StatLine , die u als hulpmiddel kunt gebruiken om uw prijzen bij te stellen.
De voorlopige eerst gepubliceerde indexpercentages voor de indexering vanaf januari 2022 zijn: Cao-loonindex (Cao lonen per maand incl. bijzondere beloningen) 2,1% Consumentenprijsindex (CPI, alle huishoudens) 2,7%
In 2022 is het indexeringspercentage 1,9%.
Als je als ondernemer (ook) consumenten als klanten hebt, moet je dus goed opletten over wat je afspreekt over prijsverhogingen. Zoals gezegd, mag je namelijk wel jouw prijs verhogen binnen die 3 maanden, maar je moet jouw klant dan het recht geven om in dat geval de overeenkomst te ontbinden.
De grootste prijsstijgingen vind je in het pasta-, brood- en zuivelschap. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen worden nauwelijks tot niet duurder. Dat we nu meer betalen voor onze boodschappen, komt volgens de onderzoeker mede door de oorlog in Oekraïne. Ook graan- en arbeidstekorten spelen een rol.
De basis van een indexeringspercentage is een indexreeks. U kunt zelf bepalen wat u afspreekt als indexreeks om uw contract mee te indexeren. Vaak wordt een reeks gebruikt die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bijhoudt. Dit voorkomt achteraf discussies met de klant.
Voorbeeld 1. De prijs van een betonvloer stijgt in een jaar tijd van € 42,- tot € 45,-. Het prijsindexcijfer bereken je dan als volgt: ( €45 / € 42 ) x 100 = 107,1. Het indexcijfer 107,1 geeft aan dat de prijs van een betonvloer in het betreffende jaar met 7,1 procent (= 107,1 – 100) is gestegen.
Inflatie is hierbij een stijging van het gewogen gemiddelde en deflatie een daling. Het gemiddelde prijsniveau in een land wordt ook wel de consumentenprijsindex (CPI) genoemd. Hierbij wordt de inflatie uitgerekend als een indexcijfer. Een consumentenprijsindex van 101 betekent dan dat er 1% inflatie is.
Stel je bijvoorbeeld voor dat de prijs van een brood in 2012 $3,67 (€3,48) was terwijl zo'n zelfde brood in 2010 $3,25 (€3,10) kostte. Vereenvoudig de berekening als volgt: Bereken eerst het verschil in prijs en deel dit vervolgens. Vermenigvuldig vervolgens het resultaat met 100 om het percentage te berekenen.
Het indexeren van de huur mag één keer per jaar gebeuren. Wanneer dat is, ligt ook vast: u doet dit op de datum waarop het huurcontract startte. Begon u te verhuren op 1 november 2020, dan kan u op 1 november 2021 de huurprijs indexeren. Let op: u mag dat doen, maar het is geen verplichting.
De OVA is de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling en is bedoeld om een marktconforme arbeidsvoorwaardenontwikkeling mogelijk te maken in de zorg. De OVA wordt berekend met objectieve cijfers van het CPB.
Welk cijfer gebruik ik voor mijn indexering? Het meest gebruikte cijfer voor indexeringen is de Consumentenprijsindex (CPI). Andere cijfers die voor indexeringen kunnen worden gebruikt, zijn bijvoorbeeld: Producentenprijsindex (PPI) - kosten van materialen.
De huurindexatie wordt omschreven als het 'jaarlijks aanpassen van de huurprijs aan de kosten van het levensonderhoud'. Concreet komt het erop neer dat de huurprijs stijgt naarmate de lonen stijgen.
Maar in 2022 stijgt de huur maar liefst tot € 1 002,25. Een toename van ongeveer € 67 per maand vergeleken met vorig jaar.
Ga naar de website van Similarweb. Vul bovenaan de URL van je website in en klik op enter. Klik links in het rijtje op 'competitors' en bekijk al je concurrenten.
Door een positioneringsmatrix te maken kan er een duidelijk beeld worden ontwikkeld van zowel de bestaande als gewenste positionering. Het is belangrijk om van te voren de bestaande positionering in kaart te brengen zodat je een beeld hebt van de huidige situatie.
Een inflatie van 12,0 procent in augustus 2022 betekent dat de prijzen van consumentenproducten 12,0 procent hoger zijn dan in augustus 2021 en niet dat de prijzen met 12,0 procent zijn gestegen ten opzichte van juli 2022.