Porpoising is een fenomeen dat voorkomt met de nieuwe F1-auto's voor 2022 door het grondeffect, en is het op en neer bewegen van de auto op rechte stukken. Het grondeffect creëert met name aan de voorkant van de vloer veel neerwaartse druk. Hierdoor wordt de auto naar het asfalt gezogen.
Waarom heet porpoising eigenlijk zo? Net als dolfijnen zwemmen de bruinvissen soms in groepen aan het wateroppervlak en komen ze tijdens het zwemmen regelmatig kort omhoog om lucht te happen (het zijn namelijk zoogdieren). Het telkens omhoog komen en weer omlaag gaan wordt porpoising genoemd.
Flat spot. Op een flat spot, een kale plek, is het rubber van de band meer afgesleten. De handelbaarheid van de wagen verslechtert als gevolg hiervan. Een flat spot kan ontstaan door te spinnen of de remmen te blokkeren.
Paars betekent de snelste sectortijd, groen je persoonlijk snelste sectortijd en geel betekent geen verbetering van je beste sectortijd.
Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage. Deze band (de 'medium') wordt eigenlijk iedere race wel gebruikt, soms zelfs ook al in de kwalificatie. Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Tijdens de race zie je een paars klokje voor iemands naam staan. Dit betekent dat die coureur momenteel de snelste raceronde heeft gereden.
Out-lap. De ronde waarin een coureur de pitstraat heeft verlaten.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.
Hoe kan het nou dat F1-auto's zo stuiteren? Wel, ground effect is de dader. Bij hoge snelheden is er een overmacht aan luchtstromen die onder de auto door willen. Op een bepaald moment – doorgaans boven de 250 km/u – vindt een soort kortsluiting plaats.
De verbrandingsmotor is een viertakt 1.6-liter V6-turbomotor. Het is ontworpen op basis van een set strikte afmetingen en materiaalbeperkingen. De cilinders liggen in een 90 graden V-configuratie en hebben per cilinder twee in- en uitlaatkleppen. De turbo maakt gebruik van een compressor om de motor op druk te brengen.
De MGU-H (Motor Generator Unit, Heat) gebruikt de warmte van de uitlaatgassen van de wagen om een generator aan te drijven, vergelijkbaar met de manier waarop de MGU-K energie gebruikt. Deze omgezette energie kan rechtstreeks naar de ES of naar de MGU-K worden gestuurd. De MGU-H kan in beide richtingen werken.
Waarschuwende functie
Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat trager is dan gebruikelijk. Dit komt door de het 'harvesten' van energie met het ERS. Een auto remt dan wat zwaarder af en gaat op rechte stukken minder hard. Een volgende coureur kan daarop anticiperen als hij het licht ziet knipperen.
Gevaarlijke situaties. Maar er zijn ook een aantal praktische opties die een straatauto wel heeft, maar een Formule 1-auto niet. Remlichten bijvoorbeeld. Op de openbare weg ideaal als die toerist voor je plots in de ankers gaat.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie. Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.
Deze sessie wordt door alle teams vrijwel altijd benut voor de 'longruns'; een reeks van een rondjes achter elkaar, vaak met een volle tank. Wie dan van alle coureurs de rondetijden over pakweg 10 of 15 achtereenvolgende rondjes bijhoudt, heeft een aardig beeld van de race pace.
Een stint is het aantal rondes dat een coureur binnen een bepaalde periode rijdt, bijvoorbeeld de rondes tussen of voor een pitstop. De coureurs moeten tijdens de race binnen deze witte belijning op de baan blijven.
De reden waarom Lewis Hamilton voor een knalgele helm heeft gekozen, is omdat de Brit de fans een handje wil helpen. Op deze manier kunnen de auto's van ploegmaat George Russell en die van Hamilton beter uit elkaar worden gehouden.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Op dit moment is de regel als volgt: een coureur mag drie keer zonder een gridstraf te ontvangen zijn motoronderdelen (of gehele motor) vervangen. Wanneer je bij de vierde bent aangekomen, leverde je dit per onderdeel een straf van vijf plaatsen op. Verwissel je de gehele motor, dan start je achteraan de grid.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Het gebruik van het drag reduction system is gebonden aan de F1 regels die opgesteld zijn door de FIA. Volgens deze regels mag het DRS alleen gebruikt worden als: De achtervolgende bolide zich binnen maximaal één seconde op zijn voorganger bevindt.
In 1946 werd de FIA opgericht (Federation Internationale de l'Automobile). Deze FIA vond het maar niets dat de racewagens die aan de Grand Prix meededen zich aan geen enkele regels meer hoefden te houden. Zij besloten dat er weer een nieuwe “formule” moest komen en er werd voor het eerst gesproken over de “Formule 1”.