PR – public relations – is een van de krachtigste tools die ondernemingen en organisaties kunnen gebruiken om op te vallen. Een van de definities van PR is dat het een vakgebied is dat een positieve relatie tussen organisaties en het publiek wil onderhouden.
De letterlijk vertaling van PR is 'public relations', oftewel publieke/openbare communicatie. Of, zoals Van Dale het omschrijft: 'zorg voor de goede betrekkingen met de buitenwereld'.
Goede PR draait niet alleen om aandacht
Door een goed beeld te hebben van wat je klanten (en hun doelgroep) doen, waar hun interesses liggen en wat hen boeit kan je hen op het juiste moment voorzien van het juiste bericht.
Een PR (Public Relations) medewerker presenteert het bedrijf dat hij of zij vertegenwoordigt naar buiten toe en onderhoudt de relaties van een bedrijf of instelling. Hij of zij geeft adviezen hoe een bedrijf zichzelf (en haar producten/diensten) het beste naar buiten kan brengen.
Als je een PR bureau voor een jaar inschakelt, kun je denken aan een tarief van gemiddeld €20.000 per jaar. Naast het fixed fee of het retainer fee, moet je ook rekening houden met de kosten voor de samples of producten die het pr bureau uit jouw naam weggeeft aan haar relaties, mits je dat wilt.
Marketing doelt alleen op bestaande of potentiële klanten, waar PR juist een breder publiek probeert aan te trekken. Bij PR gaat het namelijk om het algehele imago van het bedrijf. De doelgroep bestaat dan niet alleen uit (potentiële) klanten, maar bijvoorbeeld ook uit werknemers en andere stakeholders.
Wat is een PR-plan? In een PR-plan wordt de PR-strategie van je organisatie opgesteld. Dit plan bestaat veelal uit een overkoepelend doel, met bijbehorende concrete doelstellingen, taken en deadlines. Het is belangrijk om je plan zo actionable en meetbaar mogelijk te maken.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Specialisten op het gebied van public relations bedraag meestal tussen de € 2.297 en € 2.988 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.663 en € 3.591 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Een PR Adviseur in Nederland verdient gemiddeld € 4.075 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.465 (laag) tot € 4.690 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Public relations (pr) is het vakgebied dat zich bezighoudt met het onderhouden van de relatie tussen een organisatie en het publiek. De organisatie kan een commercieel bedrijf zijn, maar ook bijvoorbeeld een overheidsinstelling.
De kosten voor PR verschillen per PR bureau. Een enkel persbericht kost gemiddeld €350,- maar een PR bureau per maand inzetten kost meer. Zo zijn er PR bureaus die €10.000,- per maand ontvangen van een klant. Weer andere PR bureaus ontvangen €20.000 voor het gehele jaar.
Een PR-bureau – of PR-bedrijf – richt zich op het genereren van free publicity, oftewel gratis publiciteit. Dit levert jou meer zichtbaarheid en naamsbekendheid op. Een PR-bureau weet precies welke media voor jou relevant zijn, zodat het je maximaal resultaat oplevert.
Public Relations (afgekort PR) heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren.
PR-bureau betekenis
PR bureau betekent letterlijk een bureau voor publieke relaties. Het PR bureau zorgt ervoor dat de relaties tussen jouw merk en jouw klanten goed worden onderhouden. Voor nieuwe / jonge merken betekent het vaak dat er nog geen relaties zijn. Een PR bureau zorgt ervoor dat deze relaties ontstaan.
Een PR Professional in Nederland verdient gemiddeld € 3.270 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.780 (laag) tot € 3.765 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Een communicatieadviseur ontwikkelt communicatieplannen -en strategieën en voert deze uit. Vaak ondersteunt door een marketing- of communicatie team. Hierin neemt de communicatieadviseur zowel een adviserende als uitvoerende rol aan. Een communicatieadviseur wordt vaak gezien als een sleutelrol binnen de organisatie.
Hoeveel verdient een Marketeer in Nederland? Het gemiddelde marketeer salaris in Nederland is € 39.000 per jaar of € 20,00 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 33.000 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 51.000 per jaar.
Ook qua loon: starters zonder ervaring moeten tevreden zijn met gemiddeld 2.284 euro/maand. Langzaam aan stijgt je loon dan, om na gemiddeld 6 jaar boven de 3.000 euro bruto/maand te verdienen en na meer dan 20 jaar de 4.000 euro bruto/maand te overschrijden.
Salaris Marketeer
Een Marketeer in Nederland verdient gemiddeld € 2.990 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.545 (laag) tot € 3.440 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Een PR-manager houdt zich onder andere bezig het bedenken en verbeteren van de boodschap, schrijven, communiceren met journalisten, stakeholders, media en onderzoek – en tegenwoordig ook vaak media monitoring en social media.
Public Relations. Net als bij marketing, gaat het er bij public relations om de bekendheid van je organisatie, diensten en producten te vergroten. Je wilt bereiken dat meer mensen op een positieve manier bekend raken met je onderneming. Het verschil hierbij is dat PR breder is dan marketing.
Marketing en communicatie, houden zich allebei bezig met het onderhouden van relaties tussen de organisatie en haar stakeholders (en doelgroepen). Maar bij marketing ligt de nadruk op consumenten, terwijl het bij communicatie in principe gaat over het onderhouden van relaties met álle stakeholders.