Het handelen van de pedagogisch professional is afgestemd op de interesse, de belevingswereld, het ontwikkelingsniveau en de toestand van de kinderen. Ieder kind ontvangt zodoende ontwikkelkansen op maat, waardoor de ontwikkeling zo optimaal mogelijk verloopt.
De nadruk ligt vooral op het handelen. Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan. Het gaat daarbij om de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel.
Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen, volgens leraren. In een goed pedagogisch klimaat kan een leerling groeien, staat hij/zij dan open en heeft hij/zij ruimte in zijn/haar hoofd om te leren. Leerlingen vertellen zelf dat het dan rustig en fijn is in de klas.
Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich o.a. door luisteren, beschikbaar zijn voor het kind, zich kunnen verplaatsen in gevoelens en de kenmerken van het kind, vertrouwen stellen, afspraken maken en nakomen, stelling nemen in woord en daad tegen racisme, discriminatie en pesten en rekening houden met behoefte aan ...
Als pedagogisch medewerker kinderopvang begeleid je groepen kinderen. Dit kunnen baby's, peuters, kleuters of schoolgaande kinderen tot 13 jaar zijn. Je hebt niet alleen contact met de kinderen maar ook met hun ouders. Je begeleidt kinderen in een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang.
De belangrijkste taak van de pedagogisch medewerker is ervoor zorgen dat uw kind zich veilig voelt in de groep. Daarbij worden alle ontwikkelingsaspecten van het kind in de gaten gehouden, zowel op motorisch als op sociaal-emotioneel vlak.
De pedagogisch medewerker is verantwoordelijk voor de dagelijkse opvang, ontwikkeling en verzorging van een groep kinderen in een kindercentrum. De doelgroep en soort opvang kan verschillen, zoals bijvoorbeeld kinderdagverblijven, buitenschoolse, tussenschoolse en/of naschoolse opvang.
Een goed pedagogisch klimaat heeft veel invloed: zowel op het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen, als op het welbevinden en het werkplezier van leraren. Als leraar heb je een belangrijke rol in het bouwen en versterken van een gezond pedagogisch klimaat binnen de klas.
Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen. Met didactisch handelen kunt u pedagogische doelen bereiken en andersom.
3 Wat is pedagogisch tactvol handelen? Wie pedagogisch tactvol handelt, oordeelt niet over leerlingen, houdt hoge verwachtingen ten opzichte van de leerlingen en benadert de leerlingen positief.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Voorbeelden van didactische vaardigheden:
Inspireren en enthousiasmeren. Omgaan met vragen en reacties. Omgaan met weerstand. Bieden van uitdagingen.
Hiermee wordt bedoeld, bijvoorbeeld: veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit. Deze competenties stellen een kind in staat om allerlei typen situaties of problemen adequaat aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Als pedagogisch medewerker moet je in staat zijn om je boodschap op een heldere en begrijpelijke manier over te brengen, maar ook om goed te kunnen inspelen op de behoeften van anderen. Door goed te luisteren naar de kinderen en hun ouders, kun je immers beter begrijpen wat er speelt en waar de behoeften liggen.
Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.
Als pedagogisch medewerker moet je een zeer goede kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een goed begrip van de fysieke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan de verschillende ontwikkelingsfasen en factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden.
Er komen elke dag verschillende kinderen en daar worden de activiteiten op aangepast. Vaak is er een thema. Ook worden er veel boekjes voorgelezen, spelen de kinderen lekker buiten en wordt er gekleurd en gekleid. Daarnaast maken ze bij veel kinderdagverblijven regelmatig een wandeling buiten.
Bij Pedagogisch Werk ondersteun, stimuleer en begeleid je kinderen in hun ontwikkeling. Je werkt voornamelijk met kinderen van 0 tot 13 jaar in onderwijs en/of opvang. Hierbij werk je samen met ouders en andere opvoeders. In de toekomst zal techniek een steeds grotere rol in de pedagogiek gaan spelen.
De pedagogische medewerkers bieden verschillende activiteiten aan (gericht spel) waar de kinderen aan mee kunnen doen, zoals knutselen, muziek maken, voorlezen, poppenkast, enzovoort. Deze activiteiten sluiten doorgaans aan op het thema waar mee gewerkt wordt.
Pedagogische basisdoelen
Riksen-Walraven gaat ervan uit dat opvoeders en hun opvoedingspartners in de kinderopvang in principe hetzelfde doel voor ogen hebben. Namelijk: het bevorderen van het welzijn van kinderen en van hun ontwikkeling tot personen die goed functioneren in de samenleving.