ACTIEVE REGENERATIE
De ECU van het voertuig detecteert de opbouw van roetdeeltjes en onder de juiste rijomstandigheden injecteert het extra brandstof na de verbranding en verhoogt de uitlaatgastemperatuur om zo roetdeeltjes te kunnen verbranden.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Elektronica zorgt er dan voor dat de temperatuur van het uitlaatgas tijdelijk flink wordt verhoogd. Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we 'regenereren'. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.
Voorkom korte stukjes rijden. Wanneer een auto gaat regenereren heeft de auto hier even de tijd voor nodig. Wanneer de auto tijdens de regeneratiecyclus wordt stil gezet wordt het regeneratieproces onderbroken en dus niet afgemaakt. Hierdoor ontstaan er sneller roetfilter problemen.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
De duur van een spoeling (regeneratie) van een AquaCell is afhankelijk van de (voor)druk in de waterleidingen. Door de bank genomen duurt dit 15 minuten maar het kan zo snel gaan als 11 minuten bij een hoge voordruk en zo langzaam als 20 bij een vrij minieme voordruk in de waterleidingen.
Andere kenmerken vol roetfilter
Auto stinkt tijdens het rijden. Het oliepeil stijgt. De auto stottert of schokt. Zwaar, brommend geluid auto.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Regeneratie (letterlijk: 'opnieuw ontstaan') komt bij mensen al van nature voor. Vooral onze huid en lever hebben een groot vermogen tot zelfherstel. Tijdens een leverdonatie kan een arts bij een levende donor een deel gezond leverweefsel wegnemen en daarmee de functie van een zieke lever vervangen.
Zo kan het motormanagement exact te gewenste temperatuur van het roetfilter regelen. Zo'n regeneratieproces duurt gemiddeld 10 minuten. Niet alleen de hoeveelheid extra in te spuiten brandstof wordt gebruikt om de roetfiltertemperatuur te regelen maar ook de hoeveelheid lucht.
Hiervoor moet de werkwijze zoals in de 'Hygiënecode voor de voedingsverzorging in zorginstellingen en Defensie' gevolgd worden. Dit kan door: - In minder dan 1 uur moeten de maaltijden van 7°C of kouder naar ten minste 60°C in de kern zijn. - Meet aan het einde van het regenereren de temperatuur van enkele maaltijden.
Hoe het roetfilter werkt
Dan wordt en regeneratie uitgevoerd. Het filter is dan automatisch schoon gebrand tijdens dit proces worden de roetdeeltjes omgezet in het gasvormige koolstofdioxide. Dit schoonbranden noemen we regenereren en gebeurt tussen de 350 en 1.000 km afhankelijk van het merk, type en soort voertuig.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Een roetfilter is een filter die in auto's met een dieselmotor ingebouwd zijn. Deze filter wordt ingebouwd in het uitlaatsysteem en zorgt ervoor dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen worden opgevangen. In het filter stromen de uitlaatgassen gewoon door, terwijl de roetdeeltjes tijdelijk worden opgeslagen.
In Nederland rijden zeker 20.200 auto's zonder filter rond, maar bij slechts 397 auto's werd dit ook geconstateerd. Het roetfilter verwijderen is verboden. Een auto zonder roetfilter stoot tot 150 keer zoveel schadelijke fijnstof uit als een auto met filter.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat. Een niet optimaal werkend roetfilter veroorzaakt de onderstaande problemen: een hoger brandstofverbruik.