Betekenis. De code RA2/ nat betekent letterlijk: Onderdelen van motorvoertuigen en aanhangwagens in gebruik genomen vóór 1 januari 2018 (geen onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem) hebben een overmatige vloeistoflekkage.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
De RDW controleert alle apk-garages gemiddeld 25 keer per jaar en constateerde bij die steekproeven in acht procent van de gevallen onregelmatigheden. "Dat kan iets kleins zijn, een kapotte lamp die niet vervangen is, of grote, ernstige fouten, zoals remmen die het niet goed doen.
De schrik voor iedere auto rijder, want het vervangen en repareren hiervan is een dure aangelegenheid, maar afhankelijk welke auto u rijdt kost een gemiddelde vervanging toch wel rond de duizend euro.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Er kan een voorafgaande oorzaak zijn voor een defecte koppakking. Meestal na oververhitting van de motor, door een gebrek aan het koelsysteem zoals een lekkage. Het is dus van groot belang een mogelijke oorzaak te achterhalen om na reparatie van de koppakking herhaling te voorkomen.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
De motor wordt te warm
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Een defecte waterpomp herkent u aan een aantal symptomen: Er lekt koelvloeistof. De motor loopt te warm of is oververhit. Een zeurend geluid vanonder de motorkap.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.