Overlopende activa zijn vooruitbetaalde bedragen waar je nog een factuur voor moet ontvangen, dus bijvoorbeeld een aanbetaling voor een project. Overlopende passiva zijn kosten die in een boekjaar al wel geboekt moeten worden, maar waar de factuur nog niet van is ontvangen.
Overlopende passiva zijn verplichtingen die gedurende het jaar zijn opgebouwd en pas volgend jaar worden betaald. Dit kunnen ook vooruit ontvangen bedragen zijn.
Overlopende activa (accruals) bestaan uit vooruitbetaalde of nog te vorderen bedragen. Indien een organisatie in het boekjaar bijvoorbeeld alvast de verzekeringspremie voor een deel van het volgende boekjaar betaalt, wordt dit op de balans als overlopende activa opgenomen: “vooruitbetaalde verzekeringspremie”.
Je vindt de overlopende posten op de balans terug onder: overlopende activa: overige vorderingen, zoals vooruitbetaalde bedragen. overlopende passiva: overige schulden, zoals nog te betalen kosten.
Bij overige schulden is de factuur wel ontvangen, maar pas in het boekjaar daarna. De schuld heeft wel betrekking op het huidige boekjaar, maar de omzetbelasting niet (immers factuurdatum is afdrachttijdvak volgend jaar). Bij overlopende passiva is er wel een schuld, maar nog geen factuur ontvangen.
Activa zijn alle bezittingen van jouw onderneming, denk hierbij bijvoorbeeld aan machines of gebouwen.Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van jouw onderneming.
Passiva omvatten de leningen, voorzieningen voor uitgestelde opbrengsten en uitgaven. Als voorbeeld: de onbetaalde waarde van een hypotheek of geld dat aan leveranciers verschuldigd is, worden als passiva beschouwd.
In principe zie je op de balans hoe je de activa die je bezit kunt betalen met de passiva. Daarom moeten de activa en passiva altijd met elkaar in evenwicht zijn. Daarmee zorg je ervoor dat je jouw financiën beter kunt verantwoorden. Het feit dat beide zijdes gebalanceerd moeten zijn verklaart meteen de naam!
Het eigen vermogen is, samen met de schulden, onderdeel van de zogenaamde 'passiva' op de balans.
Ook aan de kostenkant kan dit spelen, zoals een vooruit ontvangen inkoopfactuur of een nog te ontvangen inkoopfactuur. Hier is sprake van een overlopende post. In dit geval is sprake van een nog te ontvangen bedrag, oftewel een nog te factureren bedrag over omzet die al gerealiseerd is.
In essentie is eigen vermogen het saldo van de bezittingen ('activa') en schulden ('passiva') van je eigen onderneming of organisatie.
'Overige vorderingen' zijn vorderingen die u nergens anders in uw aangifte hebt aangegeven. Dat kan geld zijn dat u hebt uitgeleend, bijvoorbeeld een schenking op papier.
De overlopende rekeningen (AR 490 t.e.m. AR 493) dienen om kosten en opbrengsten die betrekking hebben op meerdere boekjaren correct toe te wijzen aan het juiste boekjaar. De tegenrekening van een overlopende rekening moet dus altijd een kosten- of een opbrengstenrekening zijn.
De linkerkant van de balans is de debetzijde.
Dit zijn de bezittingen of activa van je onderneming. Aan deze kant som je het geld op dat jouw bedrijf nog tegoed heeft van mensen of organisaties, of wat je in waarde in je onderneming hebt.
Passiva zijn alle middelen waarmee de onderneming gefinancierd wordt, kort samengevat de schulden van de onderneming. De passiva staat op de rechterzijde van de balans en bevat dus met name de schulden van je onderneming.
Passiva - Wat zijn passiva? Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Het eigen vermogen zet je als post onder 'Passiva' op de balans, samen met de schulden. Het wordt namelijk gezien als schuld aan de eigenaars van het bedrijf. Het eigen vermogen is het kapitaal dat meteen beschikbaar is en bij de onderneming zelf hoort.
Zit er een verschil tussen je activa en passiva, dan kun je niet verder. Heb je een klein verschil (minder dan € 25)? Corrigeer in dat geval je Eigen vermogen (Boekwaarde einde boekjaar) met het verschil.
Een balans bestaat altijd uit een linker- en een rechterzijde. Links staan je activa (je bezittingen), rechts de passiva (je schulden). De bedragen aan beide kanten van de balans moeten bij elkaar opgeteld gelijk zijn.
Betekenis in een boekhouding:
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Een winst- en verliesrekening bestaat uit alle baten en lasten van een onderneming. Dit zijn de binnengekomen omzet en de gemaakte kosten. De ondernemer noteert onder meer zijn netto omzet, ontvangen subsidies en kosten als salarissen, handelsgoederen en sociale lasten. Onderaan de streep staat het resultaat.
Onder passiva vallen de schulden en financieringen van je onderneming. De onderdelen die tot passiva behoren zijn: Eigen vermogen: schuld aan de eigenaren (eigen geïnvesteerd geld) en de aandeelhouders van de onderneming.
Wat u wel en niet als vermogen moet meetellen, is hetzelfde als bij uw belastingaangifte. Spaargeld, aandelen en een vakantiehuis in Nederland of het buitenland tellen bijvoorbeeld mee. Maar het huis waarin u woont en uw auto tellen níét mee als vermogen.
De jaarrekening moet een duidelijk beeld van het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming geven. Hij moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.