Als die vervolgens een rondje later naar de pits gaat, kan je dankzij een goede 'outlap' iemand voorbij. Oftewel, om het helemaal in F1-taal te zeggen, met een goede outlap kan je iemand inhalen via de 'undercut'. Maar eigenlijk is de outlap dus gewoon de eerste ronde na een pitstop.
De apex is het diepste punt van de lijn door midden van een bocht. Dit punt is vaak, maar niet altijd, het geometrische middelpunt van de bocht. Het raken van de apex zorgt dat de racewagen een optimale lijn neemt en handhaaft de hoogste snelheid.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
Het circuit staat bekend om zijn hobbelige ondergrond en vele aaneengesloten bochten. Daarom wordt dit circuit ook wel het “Mickey Mouse Circuit” en “Monaco zonder muren” genoemd. Met een lengte van 4,38 km en veertien bochten zorgt het Hungaroring circuit voor een grote inspanning bij de coureurs.
Wanneer het pit window 'open' is, houdt dat in dat men binnen enkele ronden een pitstop verwacht. Dat hangt echter wel af van bandenmanagement en eventuele safety car-periodes waardoor de slijtage van het rubber vermindert.
Een F1-auto moet vanaf 2023 dus minimaal 796 kilogram wegen. De power unit is het zwaarste onderdeel van de auto. Deze moet minimaal 150 kilogram wegen. Het lichtste onderdeel is het stuur met een gewicht van 1,3 kilogram.
Een standaardversie van de krik kost zo'n 80.000 euro. Het is dus snel uit te rekenen dat de tijdwinst van 4 naar 1,8 seconden al snel meer dan een half miljoen euro gekost heeft. En dat is dan nog zonder de kosten voor het personeel en de vele trainingen.
5. Waarom stoppen ze midden in de race om aan de auto te sleutelen? Dat noemen we een pitstop. Noodzakelijk om de auto van nieuwe banden te voorzien, die slijten namelijk als een dolle tijdens zo'n race.
Bij een rode vlag-situatie, ook wel Code Rood genoemd, wordt een sessie of race meteen stilgelegd. De rood-gele vlag wordt getoond als er een gladde vloeistof op de baan aanwezig is. Zie ook Vlaggen van de Formule 1.
Na de race moeten alle auto's van de gefinishte coureurs direct naar parc fermé voor de bekende legaliteits- en veiligheidscontroles. Dit neemt zo'n één tot twee uur in beslag, in sommige gevallen zelfs meer. Na deze checks keren de auto's terug bij de teams.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Het verbruik van brandstof tijdens een race in de Formule 1 is enorm. Een F1-coureur gebruikt ongeveer 100 kilogram brandstof gedurende een hele Grand Prix. Dit betekent dat het gemiddelde verbruik ongeveer 2,5 kilometer per liter is.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer?Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Een undercut is een manier van knippen en stijlen van haar waarbij de achterkant en de zijkanten van het hoofd een heel stuk korter zijn het haar op de bovenkant.
Wie op race pace wil letten, moet tijdens de tweede vrije training van een Grand Prix-weekend op vrijdagmiddag met pen en papier klaarzitten. Deze sessie wordt door alle teams vrijwel altijd benut voor de 'longruns'; een reeks van een rondjes achter elkaar, vaak met een volle tank.
Sinds 2011 rijden Formule 1-auto's rond met het 'Drag Reduction System' (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren.
Tijdens de race zie je een paars klokje voor iemands naam staan. Dit betekent dat die coureur momenteel de snelste raceronde heeft gereden.
ERS. Engine Recovery System. In de hybride automotor wordt energie teruggewonnen (bij het afremmen van de auto) en opgeslagen in een accu als elektrische energie. Later in de ronde kan de coureur deze opgeslagen energie gebruiken om meer vermogen in te zetten.
Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan plaatselijk zijn.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen.
Geen drinken tijdens de race
In de vroegere jaren van de F1 zat er helemaal geen drinksysteem in de auto. Gewoon tijdens een pitstop zetten de coureurs gewoon een flesje cola aan de mond en staken iets op van de sponsor.
Het basisprincipe blijft ook in de technisch zeer geavanceerde Formule 1 vrij simpel, te weten remschijven die met behulp van hydraulische systemen door remblokken worden afgeremd. Remmen is dan ook niet veel meer dan het omzetten van kinetische energie in hitte.
Het stuurwiel, allang een computer, komt op 50.000, een set vleugels (voor en achter) op ongeveer 200.000, afhankelijk van de complexiteit. Dit zijn allemaal unieke stukken, vandaar de afschuwelijke prijs.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.