In Europa zijn bijna alle benzine Auto's sinds 2019 voorzien van een OPF (Otto Partikel Filter) of GPF, welke functioneert als Benzine Roetfilter. Dit geldt onder andere voor BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Porsche. Een OPF zorgt ervoor dat uw auto geen mooi uitlaat geluid meer geeft.
Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter is vanaf 1 oktober een strafbaar feit. Vanaf 20 mei 2018 is visuele controle op de aanwezigheid van een roetfilter ook een APK-controlepunt.
Wat is het? Het OPF filter of ook wel het GPF filter zit in de uitlaatpijp van de auto en bestaat uit een keramisch omhulsel. De filter bestaat uit allemaal kleine kanalen die bestaan uit een materiaal waar gassen doorheen kunnen, maar de roetdeeltjes dus niet. De kanalen zijn steeds om en om afgesloten.
Een roetfilter bevind zich in de uitlaatpijp en bestaat uit een keramisch omhulsel. Deze roetfilter of GPF/OPF filter bestaat uit kleine kanaaltjes die bestaan uit een materiaal waar gassen wel doorheen kunnen, maar roetdeeltjes niet. Deze kanalen zijn om en om afgesloten.
OPF-Delete
Dit betekent dat u uw auto, die mogelijk een gloednieuw uitlaatsysteem heeft, niet volledig kunt gebruiken zonder deze sensoren uit te schakelen.
In Europa zijn bijna alle benzine Auto's sinds 2019 voorzien van een OPF (Otto Partikel Filter) of GPF, welke functioneert als Benzine Roetfilter. Dit geldt onder andere voor BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Porsche. Een OPF zorgt ervoor dat uw auto geen mooi uitlaat geluid meer geeft.
Om het antwoord kort te houden: nee dit mag niet. Het verwijderen of aanpassen van een roetfilter of “emissie-beheersings-systeem” wordt door de RDW gezien als een wijziging van de constructie van de auto. Door deze wijziging voldoet de auto niet meer aan de toelatingseisen om aan het verkeer te mogen deelnemen.
Dankzij het verwijderen van het roetfilter heeft uw auto meer vermogen, en zal die zuiniger gaan rijden. Bovendien lost een roetfilter verwijdering al uw roetfilter problemen voorgoed op, waardoor u niet steeds te maken krijgt met dure onderhoudskosten.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto. In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden. Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
Een roetfilter vervangen kost al gauw € 1200,- en kan oplopen tot wel €2500,-. Daarnaast neemt een roetfilter een deel van het vermogen weg. Bij sommige turbo geblazen modellen tot wel 15pk en een 25nm aan trekkracht wat het roetfilter tegenhoudt. Ook zorgt het roetfilter voor een verhoogd dieselverbruik.
Om het roetfilter zelf te reinigen, kunt u gebruik maken van een roetfilter reiniger, ook wel DPF-reiniger of additief genoemd. Met een roetfilter reiniger hoeft het onderdeel niet gedemonteerd te worden. Er zijn verschillende soorten additieven die u kunt gebruiken.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring. Wij adviseren wel om één keer per jaar het roetfilter te reinigen met een brandstofadditief zoals de Lindemann Total Care Diesel.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Een roetfilter heeft geen eeuwig leven — ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer voor dieselauto's — en raakt op den duur verstopt en uiteindelijk defect.
Wanneer een voertuig alleen maar gebruikt wordt voor korte ritten (korter dan +- 20 minuten) zal het roetfilter vaker moeten regenereren, waardoor het dus ook eerder verstopt raakt. De motor komt hierbij namelijk niet goed op temperatuur waardoor er meer inwendige vervuiling ontstaat.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk. Soms vereist een roetfilter extra onderhoud.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Door lang door te rijden met een vol DPF-filter kan het gevolgen hebben voor de turbo waarvan de levensduur aanzienlijk verkort wordt. Dit komt doordat een vol DPF-filter meer tegendruk oplevert dan normaal. De turbo kan zijn druk niet kwijt en zal hierdoor schade kunnen oplopen.
Een Euro 4 dieselmotor met af fabriek roetfilter werd tot de 'schone' diesels gerekend. In vergelijking met dieselmotoren zónder af-fabriek roetfilter kan je dat ook wel stellen. Maar de eisen (emissienorm) waar auto's aan moeten voldoen zijn de laatste jaren fors strenger geworden.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Is een katalysator verplicht? Sinds 1992 is een katalysator verplicht voor nieuwe auto's in Nederland. Auto's die op brandstoffen rijden (zoals benzine, diesel en LPG) stoten schadelijke uitlaatgassen uit. Om deze vervuiling te verminderen zijn katalysatoren verplicht gesteld.