Bij onvoldoende saldo wordt de lening of hypotheek wel afgeschreven.Maar staat er op dag 4 na afschrijving nog steeds niet genoeg geld op je rekening?Dan wordt het geld weer teruggestort. Hierdoor ontstaat er een achterstand op de betaling.
Als je een saldo hebt, verschijnt het bedrag. Als je geen bedrag ziet, heb je geen saldo.
Als er niet genoeg geld op je rekening staat, kan de bank het bedrag niet afschrijven. Sommige banken proberen binnen 5 dagen alsnog het bedrag af te schrijven, sommige banken schrijven wel af, maar storneren het bedrag vervolgens weer. Per bank verschilt de werkwijze. Informeer bij je bank hoe zij hiermee omgaan.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Onterechte automatische incasso
Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtiging? Dan is de automatische incasso onterecht. U kunt dan binnen 13 maanden uw bank vragen om het bedrag terug te boeken.
Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift. Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Terugboeken via Internet Bankieren
Let op: is het bedrag langer dan 56 dagen geleden afgeschreven, maar korter dan 13 maanden geleden? Dan kunt u via Internet Bankieren een melding doen van een onterechte incasso. We onderzoeken dan of u een geldige machtiging heeft afgegeven.
Banken blokkeren de rekening van een klant wanneer ze zien dat er crimineel geld via die rekening wordt doorgesluisd. Vaak is dat omdat de rekeninghouder een oplichter heeft geholpen geld van een slachtoffer te innen.
Hulp bij schulden
U kunt bijvoorbeeld terecht bij de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente, wijk- of buurtteams, het juridisch loket, sociaal raadslieden en de kredietbank. U kunt uzelf ook aanmelden bij een schuldhulpverlener. Deze kan u helpen bij het betalen van de rekeningen en bij eventuele schulden.
De ontvanger van geld dat verkeerdelijk werd overgemaakt, is wettelijk verplicht om het terug te storten. Als hij weigert, kan je naar de rechtbank stappen. Je krijgt het onterecht achtergehouden bedrag terug en diegene die je geld achtergehouden heeft, betaalt bovendien de kosten van een eventuele rechtszaak.
Het saldo van uw betaalrekening geeft aan hoeveel geld er effectief op uw rekening staat (uw inkomsten min uw uitgaven).
Het saldo (mv. saldo's of saldi) is het verschil tussen wat men (bijvoorbeeld aan gelden) heeft ontvangen en wat men heeft uitgegeven. Is dit verschil positief (er is nog wat over) dan spreekt men van een batig saldo, is het negatief (er is een tekort) wordt van een nadelig saldo gesproken.
Reis je zonder abonnement? Zorg dat er minimaal € 20,00 saldo op je OV-chipkaart staat om te kunnen reizen. Heb je een NS-abonnement waarmee je op saldo reist (geen NS Flex)?
Dit doet u door een brief (ingebrekestelling) te sturen waarin u laat weten dat u het geleende geld terug wilt vorderen. In deze brief geeft u een termijn (bijvoorbeeld 4 weken) wanneer het uitgeleende bedrag (en eventueel de rente) terugbetaald moet zijn.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Webshop betaalt geld niet terug: dit kunt u doen!
Dit heet het herroepingsrecht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Voor (automatische) incasso's gelden andere regels dan voor een betaling die je zelf hebt bevestigd. Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Incasso blokkeren
Als een bedrijf ondanks de rode kaart weer geld van je rekening afschrijft, storneer dan de afgeschreven incasso en stel een incassoblokkade in. Je blokkeert incasso's met een blokkadelijst of goedkeuringslijst.
Je doet alles goed, maar er gaat iets mis bij de incassant
Bijvoorbeeld als de incasso niet goed bij ons is aangeleverd. Je hoeft dan niks te doen! Wij lossen het op met de incassant of de incassant neemt zelf even contact met je op.
Zo werkt het!
Met een automatische incasso geeft u een bedrijf toestemming automatisch geld van uw betaalrekening af te halen. Bijvoorbeeld voor uw verzekeringen of de maandelijkse energierekening. Dit doet u met een eenmalige of doorlopende machtiging. U krijgt deze machtiging van het bedrijf.
Wil je niet (meer) dat een bedrijf automatisch een bedrag van je betaalrekening afschrijft? Of heb je geen machtiging voor incasso afgegeven aan een bedrijf dat toch geld van je rekening afschrijft? Dan kun je je machtiging intrekken of een incasso blokkeren.