Het OEN-principe (open, eerlijk en nieuwsgierig) geeft u handvatten en checkpunten binnen ieder gesprek. Door uzelf hier continu op te controleren, worden uw gesprekken waardevoller en komt u sneller tot de kern. Ook vermijdt u hiermee conflicten en miscommunicatie.
OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, zorg dat je eerlijk bent en wees nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft.
–Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, wees eerlijk in hetgeen je duidelijk wilt maken en ben oprecht nieuwsgierig naar de ander.
Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Navragen, niet aannemen.
NIVEA staat in de communicatie voor: Niet Invullen Voor Een Ander. Natuurlijk zal dat wel eens gebeuren, maar zorg er dan in ieder geval voor dat u één en ander met uw gesprekspartner afstemt.
De naam Nivea is afgeleid van het Latijnse bijvoeglijk naamwoord niveus, dat sneeuwwit betekent. Het was de eerste stabiele zalf op basis van zowel water als olie.
Daarom betekent NIVEA letterlijk 'de sneeuwwitte'.
Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.
Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD) is een basistechniek geschikt voor iedereen die met andere mensen te maken heeft in communicatie. Deze gesprekstechniek helpt je bij het ordenen van gesprekken en brengt structuur aan.
Een doelgericht gesprek is een goed gesprek voeren
Laat OMA thuis: stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen. Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.
Communicatie is het met elkaar in verbinding staan van mensen om te overleggen of berichten uit te wisselen. Bij communicatie zijn altijd ten minste twee partijen betrokken in de rol van zender en ontvanger.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Probeer met je lichaamstaal duidelijk te maken dat je het gesprek wil beëindigen. Neem fysiek wat meer afstand, draai iets weg van je gesprekspartner, sta bijvoorbeeld op uit een stoel en pak je spullen op. Of draai een kwartslag weg, zodat je met je schouder naar je gesprekspartner wijst.
Mensen die te snel de zaken invullen voor een ander belemmeren zichzelf in de communicatie met de ander. Ze stellen zich niet meer open in wat de ander te vertellen heeft of wat de ander daadwerkelijk bedoelt.
Nivea is een merk van huidverzorgingsproducten behorende tot de Duitse groep Beiersdorf .
Beiersdorf AG is een multinationale onderneming, gevestigd in Hamburg, Duitsland, die producten voor de persoonlijke verzorging produceert. De merken zijn onder andere 8x4, Elastoplast, Eucerin, Hansaplast, Labello, Nivea en Tesa.
Vanuit Hamburg de wereld veroveren
Al in 1914 is de NIVEA-crème op elk continent verkrijgbaar. De crème wordt nu niet meer alleen in Hamburg geproduceerd, maar ook in Buenos Aires, Kopenhagen, Mexico-Stad, Moskou, New York, Parijs en Sydney.
Kortom: Nivea Crème is een vochtinbrengende, verzachtende crème die kan helpen bij huidirritaties èn insectenwerend kan zijn. Het werkt verkoelend bij een geïrriteerde huid en houdt het vocht in de huid vast. Daarnaast beschermt het ook de huidbarrière.
Vertrouwd, geliefd en immer betrouwbaar - Al meer dan 100 jaar lang. De introductie van NIVEA Crème in 1911 was een ware revolutie in de huidverzorging; het was de eerste stabiele crème op olie- en waterbasis ter wereld.