Schaal N treinen zijn een stuk kleiner dan H0 treinen. Er is veel materiaal te krijgen in N en je kunt meer treinen en spoor kwijt op de ruimte die je beschikbaar hebt. De spoorwijdte is 9 millimeter.
Re: Waarom noemt men schaal N N spoor? Schaal N heet zo omdat de spoorwijdte bij normaalspoor 9 mm is.
Met merken zoals Fleischmann, Minitrix, Arnold, Piko, Kato, Hobbytrain, Kuehn, NME, Bachmann, Liliput en nog veel meer is de keuze enorm groot. Waarbij de verschillen in kwaliteit gering zijn en de Maatstaf hoog.
De schaal van spoorbreedte Z is 1: 220, dus het normaalspoor in het model meet 6,5 mm. Ter vergelijking: de N-maat werkt met een schaal van 1: 160 - de standaardmaat meet 9 mm.
Schaal heeft meer betekenissen: een systematisch verdeelde lijn die als maatstaf dient (thermometer, peilschaal NAP e.d.) de maat van bijvoorbeeld een bouwtechnische tekening (schaal 1:100) een harde schil of schotel.
: iets dat is gegradueerd, vooral wanneer het wordt gebruikt als een maat of regel : zoals. a. : een indicatie van de relatie tussen de afstanden op een kaart en de corresponderende werkelijke afstanden. b. : een reeks markeringen of punten op bekende intervallen die worden gebruikt om afstanden te meten (zoals de hoogte van het kwik in een thermometer)
Als iets op schaal getekend is, geeft de schaal de verhouding aan tussen de tekening en de werkelijkheid. Bij een schaal van 1:100 is een centimeter op de kaart 100 cm in werkelijkheid. Maar ook is bij een schaal van 1:100 een millimeter op de kaart 100 mm in werkelijkheid.
Spoor N (schaal 1 op 160)
Er is veel materiaal te krijgen in N en je kunt meer treinen en spoor kwijt op de ruimte die je beschikbaar hebt. De spoorwijdte is 9 millimeter. Voordelen: Vanwege het kleine spoor kun je grotere baanplannen maken met beperkte ruimte.
Z-schaal is een van de kleinste commercieel verkrijgbare modelspoorwegen (1:220), met een spoorwijdte van 6,5 mm / 0,256 inch . Z-schaaltreinen werden in 1972 door Märklin geïntroduceerd en werken op 0-10 volt DC. Ze bieden dezelfde bedrijfseigenschappen als alle andere analoge modelspoorwegen met twee rails en gelijkstroom.
De informatie over je salarisschaal vind je in het gedeelte dat gaat over je primaire arbeidsvoorwaarden , waarin je meer leest over het aantal werkuren, je salaris, duur van het contract, etc. Raadpleeg vervolgens de cao waar je werkgever bij aangesloten is.
Marklin heeft wel N, maar dat gaat onder de naam Minitrix. Dat is gewoon te gebruiken in combinatie met Roco/Fleischmann en andere merken.
De baan is 7x19 meter met opstelsporen, draaischijf, lokloods, stations en goederenloods.
Märklin, ROCO, PIKO en Artitec (NS) zijn de belangrijkste H0 merken maar er zijn vele andere op de markt voor deze spoorbreedte. Om nog iets meer flexibiliteit te hebben bij het ontwerp van de modelspoorbaan is N-spoor een goede optie. N-spoor heeft een schaal van 1:160 (2x zo klein als H0).
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden. Dat is de reden waarom tot de dag van vandaag spoor 6 op Utrecht centraal ontbreekt.
Wanneer dit niet mogelijk is wordt er samen gezocht naar passend werk bij een andere werkgever. Dit wordt spoor 2 re integratie genoemd. Het verschil tussen spoor 1 en spoor 2 is dus waar de re integratie plaatsvindt, bij spoor 1 is dit bij de huidige werkgever, bij spoor 2 bij een andere werkgever.
Schaal is de verhouding tussen een echte treinwagon en een model, gemeten van begin tot eind. Als u een schaal van 1:160 gebruikt, betekent dit dat er 160 modeltreinen van begin tot eind op een rij moeten staan om de lengte van een echte treinwagon van dat type te evenaren. Omdat N-schaal 1:160 is en Z-schaal 1:220, is N-schaal de grootste van de twee .
Tegenwoordig is HO-schaal nog steeds de populairste keuze onder modelspoorders wereldwijd. De schaalverhouding van 1:87 biedt een perfecte balans tussen detail en ruimte-efficiëntie, waardoor het ideaal is voor het maken van ingewikkelde lay-outs in relatief kleine ruimtes.
T-schaal (1:450, 1:480 en 1:500) is een modelspoorwegschaal met een spoorwijdte van 3 mm (0,118 inch), ook wel "drie-millimeter-schaal" of "derde van N-schaal" genoemd. Het werd in 2006 op de Tokyo Toy Show geïntroduceerd door KK Eishindo uit Japan en kwam in 2007 in de verkoop. Het is de kleinste commerciële modelspoorwegschaal ter wereld.
Spoor O (schaal 1:48)
De TT-spoorbreedte is een modelbaanmaat die in de VS is ontwikkeld en die werd gespecificeerd in de normen van de Europese modelspoorwegen (NEM) met een schaal van 1: 120. De standaardmaat (origineel 1.435 mm) is 12 mm breed in TT-meter.
Nederland is op een kaart van Europa (schaal 1:20.000.000) "op kleine schaal" weergegeven, vergeleken met een kaart van Nederland zelf (schaal 1:1.000.000) echter "op grote schaal". Dus hoe kleiner het getal achter de dubbele punt, hoe groter de schaal.
Een schaal of verhouding bestaat altijd uit 2 getallen.1 ervan is altijd 1. 1:5 = schaalmodel is vijf keer kleiner dan de werkelijkheid. 5:1 = schaalmodel vijf keer groter is dan de werkelijkheid.
1 m = 10 dm = 100 cm = 1000 mm.
Bij het rekenen met schaal is het altijd een verhouding. Allebei de getallen zijn bijvoorbeeld cm. Je moet dan dus altijd van allebei de eenheden centimeter maken.