Een persoonlijke missie is een soort leidraad en levensdoel in jouw werk en leven. Het is een innerlijk kompas dat richting geeft aan je dagelijkse keuzes en handelingen. Een persoonlijke missie geeft uitdrukking aan wat voor jouw betekenisvol en belangrijk is.
Een goed voorbeeld is die van een organisatie dat zich richt op het bestrijden van alzheimer: Voorbeeld van een missie: Het bestrijden van alzheimer door het doen van onderzoeken. Daarnaast proberen wij de zorg van deze ziekte te verbeteren voor zowel de patiënt als alle betrokkenen.
Een missie is waarom je doet wat je doet en een visie is waar je naartoe wil groeien / werken. Hieronder ga je ze stap voor stap leren kennen en uitwerken.
Ik sta open voor reflectie en ben flexibel in mijn tijden, maar ik let ook goed op mezelf en mijn eigen gezondheid. Ik ben een voorbeeld voor mensen in mijn organisatie.” Om je te helpen met het bedenken van een persoonlijke visie kun je jezelf de vraag stellen hoe jij je leven voor je ziet over vijf of tien jaar.
' Je zoektocht naar jouw zielsmissie is eigenlijk het ontdekken van wie jij écht diep van binnen bent, op zielsniveau. Het is het loslaten van alles wat je denkt te moeten zijn. Het loslaten van alle belemmerende overtuigingen, angsten en patronen. Het is het loslaten van alles wat je draagt voor anderen.
Je missie formuleren, doe je door de vragen te beantwoorden: waar staan we voor, welke kernwaarden zijn voor ons het belangrijkst, wat motiveert ons en wat is ons bestaansrecht? Concreet schrijf je op waarom je organisatie bestaat (je why), voor wie je bestaat en wat voor meerwaarde je levert als organisatie.
Een missie definieert vanuit het NU het bestaansrecht en identiteit van de organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet ter discussie.
Een visie is sturend bij alle keuzes die je maakt als organisatie. Sterke merken onderscheiden zich doordat ze bij alles wat ze doen, alle keuzes maken vanuit hun visie. Het is duidelijk dat ze ergens voor staan. Een visie spreekt dus tot de verbeelding, geeft betekenis en herkenning.
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.
Een visie verwoordt het ambitieuze doel. Welke kansen zien we op de markt? Wat maakt ons product uniek? Welke doelen willen we bereiken?
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een doel of doelstelling is wat de organisatie concreet wil bereiken. Bijvoorbeeld: we willen ook in Frankrijk onze producten verkopen. Het onderscheid tussen de beide begrippen is vaak moeilijk te vinden. Een missie is meestal gemaakt om op langere termijn iets te zeggen.
Je ziel hier er met een reden voor gekozen nu te leven. Het heeft een zielsdoel uitgekozen, een zielenmissie. Jouw ziel wil iets goeds doen op deze aarde, iets geven, iets brengen of misschien zelfs iets veranderen.
Mensen hebben een bepaalde focus nodig. Veel mensen hebben geen of weinig doelen in hun leven. Dat kan een bewuste keuze zijn. Waarschijnlijker is dat het gebrek aan een doel geen bewuste keuze is, maar dat het vinden van een doel juist het probleem is.
In algemene zin zijn er drie stromingen: de traditionele medische visie, de holistische visie en de emancipatorische visie. Wanneer we het hebben over de visie op zorg van instanties die daar nauw bij betrokken zijn, verschilt deze op vele vlakken.
De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet. Al vele jaren werkt Nike met de producten van Synobsys.
Je missie is de opdracht van je bedrijf in het bereiken van je visie. Hij sluit dus aan op je visie. Je missie zegt wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. Het is de bijdrage die je levert om mensen een beter leven te geven.
visie (zn) : beschouwing, blik, gezichtspunt, inzicht, kijk, mening, oordeel, optiek, opvatting, standpunt, zienswijze.
Een visie wordt opgebouwd door een omgevingsbeeld (hoe ziet de omgeving van de onderneming eruit in de toekomst), een droombeeld (wat wil het bedrijf in die toekomst bereikt hebben) en een succesformule (hoe kan de gedroomde positie bereikt worden).