Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan.
Personal Branding gaat om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren. Het is zelfprofilering in je werkcontext, gericht op duidelijk vertellen wat je doet, waarom je het doet en wat jou bijzonder maakt in je werk, in je opdrachten. Omdat je op moet vallen. De concurrentie is groot.
Eigen merken zijn winkelmerken die exclusief in één bepaalde winkel worden verkocht, maar in tegenstelling tot huismerken niet de naam van de winkel zelf dragen. Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.
Branding fotografie is fotografie gericht op je merk. Met beelden laat je zíen wat je merk is en waar je voor staat. Humor, eerlijkheid, betrouwbaarheid, dat soort kenmerken kun je allemaal visueel maken.
Definitie Employer Branding
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Vormen van Branding
Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden.
Branding en identiteit
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Laat de merkoverweging onderzoeken en of de voorkeur voor jouw bedrijf toeneemt onder de consument. Een KPI als merkoverweging zegt waarschijnlijk meer dan alleen bereik.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Branding gaat niet over het hebben van een leuk logo of een leuk reclamespotje, het gaat veel verder dan dat. Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel.
Een merkstrategie kan moeilijk te omschrijven zijn, maar omvat in ieder geval: Waar jouw merk voor staat; Wat jouw merk aan klanten belooft; Welke persoonlijkheid jouw merk uitstraalt door middel van marketing.
Een merkpositionering is niets anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek: een hele waardevolle, onvervangbare unieke plek. Merkpositionering gaat over een diepere verbinding tussen jouw merk en jouw doelgroep.
Merkwaarde (ook wel brand value of brand equity genoemd) is de financiële waarde die in het merk opgeslagen zit.
Een branding agency is volledig gespecialiseerd in het ontwikkelen, verbeteren en laten groeien van merken. Dat kan op tal van gebieden, maar bij een goed branding bureau zijn merkonderzoek, merkstrategie, design, campagne creatie en internal branding de belangrijkste expertises.