Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.
De 4 stappen van Methodisch Werken:
Gegevens verzamelen. Doelen maken en zorg gaan leveren. Doelmatig rapporteren. Evalueren.
Methodisch werken is eigenlijk een vorm van procesbesturing. Het heeft als doel iets op een beheerste, gestructureerde en gecontroleerde wijze te laten verlopen. In de zorg- en dienstverlening komt methodisch werken vaak voor.
De methodiek is bedoeld om samen te bepalen welke kant je op wilt. Je kiest de instrumenten die daarbij horen en kijkt of ze werken. Daarna bepaal je hoe je verder gaat. Zo verken je – ontdekkend, werkend en lerend – je route.
Voorbeelden van methodieken zijn oplossingsgericht werken, systeemgericht werken en competentiegericht werken. Een programma of interventie is een meer afgebakende vorm van hulp of behandeling voor een afgebakende doelgroep: beschreven is welke methodische elementen in welke volgorde (fasering) ingezet kunnen worden.
Het begrip methodiek verwijst naar het geheel van op theorieën gebaseerde wijzen dat wordt gebruikt om een bepaald doel te bereiken. Methodieken bestaan niet uit één wijze van doen (zoals een methode), maar zijn een combinatie van verschillende wijzen. Vaak worden methode en methodiek met elkaar verward.
Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.
Je handelen is systematisch Je handelt methodisch als je in staat bent om ook systematisch te handelen. Dat wil zeggen dat nadat je een doel hebt bepaald, je ook volgorde kunt aan- brengen binnen de verschillende stappen die je gaat zetten op weg naar dat doel. Je kunt prioriteiten stellen aan je wijze van handelen.
Methodisch werken is samenhang aanbrengen. Er is een verband tussen de verschillende onderdelen van het proces: Bij de zorgverlening voer je niet alleen de afgesproken interventies uit, maar je houdt ook rekening met wat de cliënt mankeert en wat hij wil.
Je doorloopt immers volgens een vast patroon de stappen van die methodiek. Methodisch handelen gaat echter een stapje verder: binnen het doorlo- pen van de stappen van de methodiek pas je de principes van doelgericht en procesmatig werken toe.
Als sociaal werker of hulpverlener in een wijkteam is het belangrijk dat je methodisch handelt en gestructureerd werkt. Dat betekent dat je stelselmatig, geordend en voor de cliënt navolgbaar werkt, met een concreet resultaat voor ogen. Dit hulpmiddel helpt je daarbij.
Ook zijn er begeleidingsmethodieken specifiek voor ouderen met een verstandelijke beperking, bijvoorbeeld belevingsgerichte ouderenzorg. Belevingsgerichte ouderenzorg houdt in dat je bij de ondersteuning en begeleiding aansluit op de persoonlijkheid, belevingswereld en wensen en behoeften van de oudere.
Een begeleidingsplan is een weergave van de afspraken tussen de cliënt en de begeleider over de doelen van de begeleiding en de manier waarop zij proberen deze te bereiken. Deze afspraken zijn gebaseerd op de mogelijkhe- den, beperkingen, wensen en behoeften van de cliënt.
Methodisch werken: de welbekende PDCA-cirkel netjes doorlopen: plan – do – check – act. Gegevens verzamelen, problemen vaststellen, doelen en interventies bepalen, die uitvoeren, evalueren en bijstellen.
- Geestelijk welzijn, dit is een verzamelnaam voor welzijn wat niet lichamelijk en niet materieel is. B.v. in een lekkere sfeer werken, dan voel je je geestelijk wel. - Materieel welzijn, heeft te maken met geld en goederen (wordt ook wel welvaart genoemd). B.v. als je goed kunt wonen, dan voel je je materieel wel.
Competentiegericht begeleiden is een stapsgewijze aanpak waarbij een begeleidingscyclus wordt gevolgd. Tijdens het traject is voortdurend het proces gaande van informatie verzamelen en analyseren, en het vervolgens stellen van doelen, uitvoeren van acties en evalueren van de resultaten.
De ondersteuning die wordt geboden, wordt vastgelegd in een ondersteunings- plan. Dit plan schrijf je niet over maar voor de cliënt; het is zijn plan, hij bepaalt wat er wel en wat er niet in komt. Zijn vragen staan centraal. In plaats van 'vragen' kun je ook 'hulpvragen, wensen of behoeften' lezen.
In het ondersteuningsplan staan alle afspraken tussen cliënt en zorgaanbieder. En wat er nodig is om samen afgesproken doelen te realiseren. Het ondersteuningsplan geeft je als ondersteuner inzicht in benodigde deskundigheid, taken, tijdsduur en tijdstip.
Het werken met een zorgplan is een continue cyclus die bestaat uit een aantal stappen: Observeren / anamnese op alle 4 domeinen; Vaststellen van zorgvragen; Vaststellen van doelen; Vaststellen en uitvoeren van acties; Evaluatie voorgaande stappen; Waar nodig bijstellen van de zorgvragen, zorgdoelen en acties.
In de methodologie beschrijf je welke methoden je gebruikt om tot de resultaten (in je scriptie) te komen. Hierbij ga je in op: Het soort onderzoek – kwalitatief of kwantitatief onderzoek. De dataverzamelingsmethoden – deskresearch of fieldresearch.
methodiek: samenhangende set methoden, of een overkoepelende methode die diverse submethoden omvat. methodologie: hulpwetenschap die de manieren bestudeert waarop problemen moeten worden opgelost; leer van de te volgen methoden; de theorie en principes achter de methode of methodiek.