Dit houdt in dat iemand een voortdurende stroom van gedachten heeft. In plaats van te dagdromen, zoals vaak wordt gedacht, kan mentale hyperactiviteit zich uiten in rumineren, overmatig nadenken over sociale interacties of het voortdurend plannen van zelfverbeteringsprojecten.
Hyperactiviteit wordt veroorzaakt door een metabolische stoornis aan de neurotransmitters dopamine en noradrenaline.
ADHD is een psychische stoornis die begint in de jeugd en die vaak persisteert tot in de volwassenheid.
Psychomotorische hyperactiviteit is een medische aandoening waarbij iemand last krijgt van onder andere een hogere motorische activiteit en een onrustig gevoel. Dit wordt vaak veroorzaakt door onderliggende mentale problemen of klachten.
Bij ADHD functioneren kleine onderdelen van de hersenen net even anders. De hersenen zijn bij mensen met ADHD in bepaalde gebieden onderactief. Dit kan ertoe leiden dat je je moeilijk kunt concentreren en snel afgeleid raakt.Je kunt ook impulsief gedrag vertonen.
Het voelt hier (in mijn hoofd) heel druk en kleurrijk . Er zijn altijd ontelbare gedachten, beelden en gevoelens die tegelijk gebeuren, bijna alsof je in een funhouse zit. Maar het kan een constante, schokkerige, overweldigende rit zijn door een funhouse van alle dingen die zijn gebeurd, gebeuren en kunnen gebeuren in mijn leven.
Mensen met concentratieproblemen hebben vaak moeite om hun aandacht ergens op te richten of hun aandacht ergens bij te houden. Aandacht is nodig voor het denken, waarnemen en handelen maar ook voor het leren van vaardigheden. Door het focussen en vasthouden van aandacht kun je informatie uit de omgeving verwerken.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
emotioneel worstelt met lichamelijke klachten, beperkingen of uiterlijk. moeite heeft met het ervaren en laten zien van emoties. weinig controle heeft over emoties zoals verdriet, angst en boosheid. problemen heeft met (lichamelijk) contact met andere mensen.
Motorische onrust is de drang van de hersenen om het lichaam te gebruiken en de wereld via het lichaam te voelen. Het is als een kriebel versus kruipen. Als we onze kinderen de kans geven om hun lichaam te gebruiken, wordt er aan deze behoefte voldoen en neemt de drang af waardoor je kind kalmeert.
Zorg voor een rustig plekje waar iemand even heen kan als het hoofd te vol voelt. Of ga lekker samen naar buiten en raak energie kwijt met spelen of sporten. Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld als je samen gaat werken.
De diagnose kan later in het leven komen , wanneer de dagen minder gestructureerd zijn op de universiteit of zelfs later wanneer er een baan, partner en kinderen in evenwicht moeten worden gebracht . Bovendien, terwijl de meer voor de hand liggende tekenen van hyperactiviteit kunnen verbeteren met de leeftijd, blijven tekorten in aandacht en uitvoerende functies vaak bestaan en blijven onopgemerkt.
Onderzoek laat nog iets anders zien: in de hersenen van kinderen en jongeren met ADHD is een scheve verhouding tussen de neurotransmitters dopamine en noradrenaline. Dopamine heb je nodig om denkprocessen te plannen, doelgericht te handelen en je emotie en motivatie in goede banen te leiden.
Regelmaat en structuur inbouwen in de dag kan meer rust geven. Vaste tijden voor opstaan en naar bed gaan, eten, bewegen en ontspannen bijvoorbeeld. Bespreek daarnaast met je kind op welke momenten het veel last heeft van de ADHD.
Aandoeningen die kunnen leiden tot hyperactiviteit zijn onder meer: Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD)Aandoeningen van de hersenen of het centrale zenuwstelselEmotionele stoornissen
Veel rondrennen, klimmen, friemelen aan kleding. Moeite met rustig spelen, stilzitten of ontspannen. Ondoordacht gedrag, ook wel impulsief gedrag genoemd. Snel reageren zonder nadenken, veel praten en dingen eruit flappen.
Bij PMT wordt er gewerkt met lichaams- en/of beweeggerichte werkvormen. Door middel van deze oefeningen wordt er geprobeerd iemand meer bewust te maken van het eigen lichaam en lichaamssignalen. Door 'te doen' ervaart iemand zijn eigen klachten of problemen.
De PMT-K-2 is een vragenlijst gericht op het vaststellen van prestatiemotivatie, positieve en negatieve faalangst en sociale wenselijkheid bij kinderen van 10 tot 16 jaar.
De therapie wordt over het algemeen gegeven met een frequentie van 1 keer per 1 à 2 weken. Iedere sessie duurt 60 minuten.
Nee, ADHD maakt iemand niet minder of meer intelligent . ADHD beïnvloedt aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit, maar ADHD is geen teken van intelligentie. Mensen met ADHD kunnen een breed scala aan intellectuele vermogens hebben, net als mensen zonder de aandoening.
Autisme, tic- en leerstoornissen
Een kind met ADHD heeft 20-50 % kans op comorbideautisme, waarschijnlijk door een gedeelde genetische factor. Tic-stoornissen komen bij 10-20% van de ADHD-kinderen voor. Dit percentage neemt af in de volwassenheid.
Niet iedereen kan even slim zijn. Naast heel slimme mensen bestaan er ook mensen die laag scoren op een IQ-test.
Kinderen met ADHD vinden het vaak fijn om structuur, rust en regelmaat te krijgen, omdat ze dat zelf slecht kunnen organiseren voor zichzelf. Maar we horen ook terug dat té weinig prikkels en te veel stil zitten evenmin fijn is.
Volwassenen met ADHD hebben vaak een geschiedenis van slechte academische prestaties, werkproblemen of gespannen relaties. Ze vinden het misschien lastig om georganiseerd te blijven, zich aan een baan te houden, afspraken na te komen, dagelijkse taken uit te voeren of grote projecten af te ronden.
Als partner van iemand met ADHD kun je je soms eenzaam voelen. Je partner leek in het begin heel veel aandacht voor je te hebben, maar dit lijkt plots te zijn gestopt. Daarnaast kun je merken dat je partner veel bezig is met andere dingen, maar niet met jou.