Als uw voertuig volledig of gedeeltelijk op lpg rijdt, moet u jaarlijks een lpg-toeslag of aanvullende verkeersbelasting betalen. Het bedrag van de lpg-toeslag wordt berekend op grond van het vermogen van de motor van uw voertuig.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Gemiddelde kosten van LPG
Op dit moment is de gemiddelde prijs van LPG in Nederland ongeveer €0,85 per liter. Dit is aanzienlijk goedkoper dan de prijs van benzine, die momenteel rond de €1,80 per liter ligt.
Feit | Tanken van autogas (LPG) bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden hele strenge veiligheidsregels dus ook voor autogas (LPG). Autogas (LPG) is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.
Wat kost LPG? De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
Waarom mag ik met mijn LPG wagen niet in een parkeergarage? Parkeren in ondergrondse garages is bij wet niet verboden. Er is enkel een verbod op de toegang van LPG voertuigen, andere dan personenwagens, tot ondergrondse ruimten. Veel parkinguitbaters vinden het echter makkelijker LPG auto's de toegang te ontzeggen.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Volgens de ANWB verbruik je zo'n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG.
Autogas (LPG) is voordeliger dan benzine en diesel
Overwegend is rijden op Autogas voordeliger dan benzine en diesel. Rijd je meer dan 10.000 km per jaar dan is het maken van een berekening zeker de moeite waard. Het échte voordeel haal je namelijk uit de veel lagere brandstofprijs.
Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter (Nederland) en in België slechts 0,40 euro (prijspeil begin 2021). Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto. De LPG-installatie kan relatief eenvoudig achteraf ingebouwd worden en is.
LPG gaat vaak goed in grotere motoren die niet maximaal hoeven te presteren. Als het rijden op LPG versnelde slijtage aan kleppen veroorzaakt waardoor ze moeten worden vervangen, dan is dat vaak vanaf zo'n 150.000 km.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 5.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Actuele regelgeving. Indien het motorrijtuig is uitgerust met een typegoedgekeurde LPG-installatie dan moet een sticker van de houder van de typegoedkeuring aanwezig zijn.
Met een LPG auto mag je gewoon in een parkeergarage parkeren. Er bestaat in Nederland geen verbiedende regelgeving. Het kan echter voorkomen dat een individuele particuliere parkeergarage het parkeren van bepaalde (gas-)voertuigen, zoals een auto met LPG-installatie, kan verbieden.
Een diesel is een zelfontbrander. Benzine en gas hebben een vonk nodig om te ontbranden. Diesel kan enkel via hoge druk ontbranden. Je kan een dieselmotor dus niet ombouwen naar LPG.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Voor- en nadelen van LPG-wagens
Minder fijn stof en stikstofoxiden dan diesel. Minder kankerverwekkende onverbrande koolwaterstoffen dan benzine. Goedkopere brandstof: je betaalt heel wat minder dan bij diesel en benzine. Lagere onderhoudskosten dan auto's op benzine of diesel.
Voor LPG verbruik je 15% meer dan op benzine, dus zal het verbruik per 100 km 1,15 x 8 liter = 9,2 liter zijn. De prijs van LPG is 0,7140 euro per liter. Dus de kosten per 100 km voor LPG zijn: 9,2 liter x 0,7140 euro/liter = 6,5808 euro per 100 km.
Naast het feit dat verbranding van LPG minder fijnstof uitstoot dan diesel, is LPG ook wat betreft co2 een schonere brandstof dan diesel. Bij verbranding van 1 liter LPG komt 1,51kg co2 vrij, waar bij verbranding van 1 liter diesel 2,6kg co2 vrijkomt!
LPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt gebruikt voor aandrijving van voertuigen. Toch wint het vanwege de goede verkrijgbaarheid in het buitenland aan populariteit onder camperaars. Daarnaast is LPG gas een stuk voordeliger dan propaan gas.