Kwaliteitszorg is het proces waarin de school doelstellingen bepaalt, ze weet te realiseren en de kwaliteit ervan weet te bewaken. Kwaliteitszorg is het geheel van activiteiten van een organisatie dat er op is gericht om de opbrengst van het primaire proces op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen of te houden.
Alle zorgaanbieders moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten en maatregelen waarmee de school de onderwijskwaliteit bewaakt en verbetert. Het team moet actief nagaan wat de onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie is. Het onderwijsleerproces moet daarop afgestemd worden.
Kwaliteitszorg is een cyclisch complex van activiteiten gericht op het verbeteren of handhaven van de kwaliteit van zorg.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Indicatoren zijn meetbare elementen van de zorgverlening die een aanwijzing geven over de mate van de kwaliteit van de geleverde zorg. Een indicator heeft een signaalfunctie: het is geen directe maat voor kwaliteit, maar wijst op een bepaald aspect van het functioneren en kan aanleiding zijn tot nader onderzoek.
Kwaliteitsborging is een constante feedbackloop die begint met de ervaring van individuen als de driver om de praktijk en dienstverlening te verbeteren . Dit helpt identificeren hoe goed eruitziet en maakt het mogelijk om normen en nieuwe prioriteiten te stellen.
In deze wet is vastgelegd wat onder verantwoorde zorg wordt verstaan, dat zorginstellingen de kwaliteit van de door hen geleverde zorg moeten bewaken, dat zij jaarlijks een kwaliteitsjaarverslag moeten maken.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Kwaliteitsborging is een breed proces om kwaliteitsfouten te voorkomen . Het QA-team is betrokken bij alle fasen van de ontwikkeling van een product: productie, testen, verpakken en leveren. Kwaliteitscontrole (QC) is daarentegen een smaller proces. QC richt zich op het detecteren van fouten, vergissingen of gemiste vereisten in een product.
We illustreren dit aan de hand van een simpel voorbeeld: een recepten app op je mobiel. De activiteiten voor het voorbereiden en maken van een hartige taart is het proces. Het recept wat iets vertelt over het inkopen, snijden en bereiden is de procedure.
Volgens het kwaliteitsinstituut valt kwaliteit (ISO 9001) te definiëren als: “Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
Een procedure is een reeks instructies voor het uitvoeren van een taak. Het is een stapsgewijze handleiding die je vertelt wat je moet doen en hoe je dat moet doen. Procedures worden geschreven om ervoor te zorgen dat taken correct en efficiënt worden uitgevoerd.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Kwaliteitsindicatoren (QI's) zijn gestandaardiseerde, op bewijs gebaseerde maatstaven voor de kwaliteit van de gezondheidszorg. Ze kunnen worden gebruikt in combinatie met direct beschikbare administratieve gegevens van ziekenhuispatiënten om klinische prestaties en resultaten te meten en volgen.
Het doel van kwaliteitszorg is het voorkomen van fouten en defecten in de ontwikkeling en productie van zowel gefabriceerde producten, zoals auto's en sportschoenen, als geleverde diensten, zoals autoreparatie en het ontwerpen van sportschoenen.
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt of iemand in aanmerking komt voor zorg vanuit de Wlz. U komt mogelijk in aanmerking als u intensieve zorg of toezicht nodig heeft. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan geeft het CIZ een zogeheten Wlz-indicatie af.
De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
Het kwaliteitszorgsysteem kun je zien als de ruggengraat van je organisatie. Het biedt je de handvatten om de kwaliteit van je zorg op een structurele manier te verbeteren. Het helpt je daarnaast om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, externe eisen en interne eisen die je binnen je organisatie opstelt.
Kwaliteitsbewaking is het proces van het vastleggen en beoordelen van interacties tussen agenten en klanten om gesprekken te evalueren, kwaliteitsborging te bereiken en de prestaties van agenten te verbeteren . De kwaliteit van gesprekken wordt gemeten met KPI-metrieken zoals gemiddelde afhandelingstijd, first call resolution (FCR) en vele andere.
Kwaliteit is eigenlijk heel simpel. Het draait erom dat je aan de verwachtingen van de cliënt voldoet bij het verlenen van diensten. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter.