Letterlijke betekenis van kunst volgens het Wolters woordenboek: Kunst is het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken. Dit is namelijk een algemeen begrip, maar kunst heeft lang niet bij ieder individu dezelfde betekenis. Iedere persoon kan op zijn/haar eigen manier kunst interpreteren.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het omvat een breed scala aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
'Wat heb je nou aan kunst? ' is speciaal ontwikkeld om leerlingen uit de bovenbouw voorlichting te geven over de functie van kunst en hen te enthousiasmeren voor het vak CKV. In deze theatervoorstelling komen leerlingen uiteenlopende personages tegen die allemaal een andere verhouding hebben tot kunst.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Kunst raakt aan het wezen van ons bestaan. Kunst is een essentiële waarde voor de veerkracht van de samenleving. Actief bezig zijn met kunst biedt ons de mogelijkheid om zelf vorm te geven aan de manier waarop we in de wereld staan. Aan onze relatie met anderen en met de samenleving en dus aan onze identiteit.
Kunst helpt de realiteit te begrijpen
Door middel van gidsen - kunstenaars, dichters, muzikanten, beeldhouwers - zien we andere mensen in hun wereldbeeld en proberen we met andere ogen naar de dingen te kijken. Door de ogen van de schepper. Kunst helpt op die manier om onze empathie "aan te wakkeren".
Voor individuen heeft het maken van kunst ook een voordeel. Mensen hebben een aangeboren bewondering voor iets wat knap gemaakt is. Schoonheid in kunst kan gezien worden als een indicatie van gezondheid, kracht en doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Daarmee is de kunstenaar zelf dus aantrekkelijker als partner.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.
Jongeren beoefenen culturele activiteiten als tijdverdrijf of ontspanning, voor zelfexpressie, om te leren en om deel uit te maken van een groep. Jongeren geven aan zich vrij te voelen wanneer ze kunst beoefenen. Ze vinden het noodzakelijk dat er voldoende ruimte is voor eigen inbreng.
Door kunst- en cultuur(geschiedenis) leren leerlingen zichzelf, de omgeving, de maatschappij en de wereld te ontdekken en begrijpen. In een cultureel diverse samenleving is het van belang dat leerlingen elkaars cultuur leren kennen en zich daartoe weten te verhouden en daarover met elkaar communiceren.
Alles is kunst
Er is geen grens is tussen waar het gewone ophoudt en de kunst begint. Kunst hoeft niet te worden begrepen. Kunst is een mysterie. Twijfel dus nooit of dat wat je gemaakt hebt wel kunst genoemd mag worden.
Wie het culturele kapitaal in handen heeft, heeft de macht. Zij bepalen wat goed en fout is. “Aanleg en begaafdheid zijn ook het product van een investering in tijd en in cultureel kapitaal.”12 Investeringen gaan dus niet alleen om geld maar ook om geestelijke ontwikkeling.
kunst (zn) : behendigheid, kunststuk, toer. kunst (zn) : kunstwerk, kunstuiting.
Kunst kan zorgen voor meer ontspanning, minder stress en hierdoor dus ook minder burn-outs. Onderzoek toont aan dat deze vermindering van stress de kans op een burn out met maar liefst 10% verlaagt.
Kunstkenner - 2 definities - Encyclo.
“Kunst is een schone zaak.”
Maar de meest oorspronkelijk impuls voor een kunstwerk is de eerste inspiratie of het idee uit het hart of het hoofd. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de componist, die zijn werk noteert om later al dan niet door anderen te worden uitgevoerd.
Kunst en cultuur voor iedereen
Je krijgt de kans om je creativiteit in te zetten, inspiratie op te doen, anderen te ontmoeten, je talenten te benutten en je leven te verrijken. Het maakt je een gelukkiger, gezonder en socialer mens.
Een goed startpunt is het volgen van een korte cursus of workshop kunst kijken. Daarin leer je hoe je kunt letten op details als vormen, licht, compositie, materialen, 2D of 3D, symbolen en kleurgebruik. Maar ook hoe je die gegevens dan weer kunt vertalen naar de boodschap die de kunstenaar wil overbrengen.
- Het moet origineel zijn. Kunstenaars hebben een eigen stijl. - Er is techniek voor nodig om kunst te maken. Als je iets wilt uitbeelden heb je de juiste techniek (en materialen) nodig om dat te laten lukken.
De oudste vormen van kunst dateren al van ver voor Christus. Recente vondsten in Noord-Afrika waar een botfragment van een woudolifant is gegraveerd met lijntjes zijn waarschijnlijk al van circa 400.000 jaar geleden. Of we dit echt als kunst kunnen zien, hier zijn de meningen over verdeeld.