Bewijzen of tegenvoorbeelden zoeken bij een bewering. Alternatieve opvattingen overwegen. Bereid zijn van mening te veranderen op grond van bewijzen en argumenten. Jezelf vragen stellen over beweringen en conclusies, definities en bewijzen, de norm, meningen en overtuigingen.
Onder kritische denkvaardigheden wordt verstaan: informatie (-bronnen) op waarde weten te schatten; daarbij het onderscheid kunnen maken tussen argumenten, beweringen, feiten en aannames; het perspectief van anderen kunnen innemen; kunnen nadenken over hoe eigen opvattingen, beslissingen en handelingen tot stand komen.
Bij kritisch denken gaat het om het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen. Hiervoor zijn denkvaardigheden noodzakelijk, maar ook houdingsaspecten, reflectie en zelfregulerend vermogen.
scherpzinnig (bn) : gevat, helder, intelligent, knap, kritisch, opmerkzaam, scherp, scherpziend, schrander, slim, spits, vernuftig. veeleisend (bn) : kieskeurig, kritisch, lastig, moeilijk, streng.
Kritisch denken vereist een objectieve, onderzoekende houding en systematisch op zoek gaan naar de betekenis van wat je wilt duiden of beweren. Het betekent argumenten en tegenargumenten zoeken om datgene wat je wilt beweren, te onderbouwen of te weerleggen.
Ten derde is er kritisch-democratisch burgerschap. Deze burger ontwikkelt een kritische blik op politieke, economische en sociale structuren, heeft oog voor ongelijkheden en heeft het vermogen verandering te brengen in het bestaande systeem.
Bij de hogere orde denkvaardigheden gaat het om analyseren, evalueren en creëren. (Zie ook Taxonomie van Bloom). Er wordt geappelleerd aan kritisch, logisch, reflectief, metacognitief, en creatief denken.
Hogere orde denkopdrachten zijn een andere route in de lesstof. Het is een andere manier van denken en omgaan met dezelfde informatie. Dezelfde thema's van de reguliere lesstof kunnen dus in een 'HOD jasje' worden gegoten. Zo kun je zelf hogere orde denkopdrachten maken.
De taxonomie van Bloom is een bekend model dat als hulpmiddel dient bij het opzetten van onderwijs. Het wordt gebruikt bij het formuleren van leerdoelen en hieraan gerelateerde acties en producten. De taxonomie biedt een handige structuur en is een praktisch hulpmiddel bij de formulering van leerdoelen.
De taxonomie is een handig hulpmiddel bij het formuleren van leerdoelen en het vaststellen van het beheersingsniveau. Door de taxonomie kun je bepalen welk eindgedrag je wilt bereiken. Moet de leerling kennis kunnen reproduceren of kunnen toepassen? Wil je leren analyseren of creëren?
Kritisch denken is een vaardigheid die nodig is om een eigen mening te vormen. Elke mbo-instelling moet daarom een visie ontwikkelen op digitaal burgerschap. We hebben een grote verantwoordelijkheid om studenten op een kritische manier te leren denken over hun beroep en de omgeving waarin ze dat beroep beoefenen.
Burgerschap betekent dat je deel uitmaakt van de samenleving. Bij goed burgerschap hoort dat mensen goed samenleven. Dat kan alleen als ze rekening houden met elkaar. Als ze weten wat hun rechten en plichten zijn: die staan in de Grondwet.
Beroepsopleidingen besteden niet alleen aandacht aan vakkennis, maar geven ook aandacht aan vraagstukken in de samenleving. Dit heet burgerschap. Als je een mbo-opleiding volgt, dan krijg je altijd burgerschapsonderwijs.
Fase 1: Gegevens verzamelen bij de (Verpleegkundige anamnese) Fase 2: Verpleegkundige diagnose(n) of verpleegproblemen vaststellen. Fase 3: Vaststellen gewenste resultaten. Fase 4: Verpleegkundige interventies plannen in een verpleegplan.
Kernset patiëntproblemen
De problemen waar verpleegkundigen zich in belangrijke mate op richten, kunnen ingedeeld worden in vier gebieden van het menselijk functioneren: het lichamelijke, het psychische, het functionele en het sociale.
De sociaal-maatschappelijke, politiek-juridische en economische dimensie, en de dimensie vitaal burgerschap. Deze vier dimensies vormen de ruggengraat van het vak burgerschap in het mbo, de basis van de lesstof.
Actief burgerschap behelst het (leren) deelnemen aan het maatschappelijk leven en het vormgeven van de gemeenschappelijke leefomgeving in wisselwerking met medeburgers, organisaties en overheden.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: burgerschap (zn) : staatsburgerschap, poorterschap.
Wanneer je kritisch bent, beschik je over de volgende kenmerken: Je beschikt over onderscheidend vermogen en je kunt je redelijk snel een oordeel vormen over iets. Je bent geneigd om zaken en situaties te beoordelen of te keuren.
Een onderzoekende houding bestaat onder meer uit nieuwsgierigheid, een open houding, kritisch zijn, willen begrijpen en bereid zijn tot perspectiefwisseling. Maar ook afstand nemen van routines en gerichtheid op bronnen passen daarbij, net als gerichtheid op zeker weten, willen delen met anderen.
Hieronder geven wij u een overzicht van de drie taxonomieën: Bloom, OBIT en RTTI®. Deze staan op dit moment erg in de belangstelling. Daarnaast besteden we aandacht aan het concept 'Rubrics'. Tenslotte beschrijven we kort de taxonomieën van Romiszowski, Kwakernaak, De Block en Heene, en Van Hiele.
Wat is de piramide van Miller? Het piramidemodel van Miller (1990) beschrijft de ontwikkeling van een student tot en met het niveau van beroepsbekwaam. Het geeft de opbouw van de complexiteit van een competentie weer, oplopend van relatief eenvoudig tot complex (Van Berkel, Bax & Joosten-ten Brinke, 2017).