De Spaanse tegenhanger van de Nederlandse APK heet ITV (Inspección Técnica de Vehículos). Het is net als de APK in Nederland een wettelijk verplichte keuring. In Nederland geldt dat u een boete krijgt als u een ongekeurd voertuig heeft. U mag vanaf het moment dat de APK is verlopen niet meer rijden op de openbare weg.
Deze kosten lopen sterk uiteen per autonome deelstaat en vaak ook nog provincies in Spanje maar liggen tussen de 40 en 60 euro voor personenwagens en tussen de 30 en 45 euro voor scooters en motors. Houdt er rekening mee dat dieselmotoren duurder zijn dan benzinemodellen.
Er zijn in Spanje zes autokeuringsstations waar men met een voertuig met een Nederlands kenteken terecht kan voor een Spaanse ITV-keuring die dan ook geldt voor de Nederlandse APK-keuring. Bij goedkeuring wordt het voertuig online afgemeld bij de RDW en ontvangt men een Nederlands APK-rapport.
Rijden met Nederlandse kentekenplaten in Spanje
Bent u geen resident dan kunt u met uw Nederlandse kenteken 6 maanden rijden in Spanje. Sommige Nederlandse verzekeringsmaatschappijen hebben beperkingen als u met uw auto langer in het buitenland verblijft.
Kun je zomaar in Spanje gaan wonen? Ja, dat kan. Als inwoner van de EU heb je het recht om in ieder land van de Europese Unie te gaan wonen. Heb je de Nederlandse nationaliteit (of die van een ander EU-land), dan kun je dus in Spanje gaan wonen.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
Als je een auto hebt die op benzine 95 rijdt dan is de ITV het goedkoopste in Navarra met een prijs van 33,30 euro gevolgd door de Balearen met 34,46 euro, La Rioja met 35,19 euro, Extremadura met 35,90 euro en de Canarische Eilanden met 37,07 euro.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
APK in België en Spanje
U kunt uw auto ook bij keuringsstations in België en Spanje laten keuren.
KOSTEN. Technische keuring: De eerste keuring voor invoer is duurder dan de keuringen die later volgen. Reken op ongeveer 90 à 110 euro voor de eerste keuring, 40 à 50 euro voor de daaropvolgende. Eventuele overdrachtsbelasting: Afhankelijk van de specificaties van de wagen.
Spanje is lid van de Europese unie waardoor u geen invoerheffingen bij het importeren van een auto hoeft te betalen. De rest BPM en BTW moet echter wel betaald worden. Dit komt doordat in Nederland auto's anders worden belast dan in Spanje.
Alles opgeteld moet je dus rekenen dat het inschrijven van je auto in Spanje ongeveer 600 tot 650 euro kost. Dit is inclusief bijstand van een advocaat én iemand die voor jou naar de technische controle gaat.
Indien u dus niet van plan bent om te verhuizen naar Spanje, is een Belgische nummerplaat in orde. Als er evenwel vermoedens zijn dat u langer dan 182 dagen per jaar in Spanje rondrijdt met een Belgische nummerplaat, kan de Spaanse politie de wagen in beslag nemen.
Kan ik mijn auto ook in het buitenland APK laten keuren? Rijd je met een Nederlandse auto in het buitenland, dan moet deze auto even goed aan de Nederlandse APK-eisen voldoen. In België en Spanje kan je je auto laten keuren volgens de Nederlandse APK-regelgeving.
Wanneer u in Spanje bent, kan u een NIE-nummer aanvragen via het lokaal politiekantoor. U dient hiervoor persoonlijk aanwezig te zijn. Dit is de gemakkelijkste manier als u ter plaatste bent en veel tijd heeft. Het is immers gebruikelijk dat u een maand moet wachten vooraleer u een afspraak kan bekomen.
U kunt in Nederland een auto kopen en deze zonder bpm en btw importeren in Spanje. U moet dan in Spanje de btw betalen (18%). Neemt u uw auto vanuit Nederland mee naar Spanje, dan dient u deze uit te schrijven bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
Fiat 500 – 2.983 eenheden met een aanschafprijs vanaf 14.000 euro.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
Wilt u niet op het allerlaatste moment uw APK-keuring regelen? Dat hoeft niet, want u kunt uw voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
De publieke gezondheidszorg is gratis voor bijna iedereen die in Spanje woont. Als je medische zorg nodig hebt ga je naar een gezondheidscentrum, een Centro de Salud. Hier werken meestal verschillende huisartsen en verpleegkundigen. Je wordt er geholpen door de huisarts die op dat moment beschikbaar is.
Om te beginnen moet je via SUMA je locale belastingen betalen: gemeentelijke onroerend zaak belasting, oftewel IBI, vuilnis- en rioolrecht. Deze gemeentelijke heffingen moeten alle eigenaren van Spaans onroerend goed betalen, zowel residenten als niet-residenten.
Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.