BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
Zowel de linker- als de rechterdraad draaien tegen de klok in. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.
Een trapas is, bijvoorbeeld bij een fiets, het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De trapas wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen.
De breedte van de bottom bracket bij een BB30 is 68mm of 73mm. Op de racefiets is het altijd 68mm. Op mountainbikes komt 68mm ook het meeste voor, maar soms is er daar voor de bredere variant gekozen van 73 mm. De diameter van de bottom bracket is 41.96mm en de lagers worden altijd los in het frame geperst.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie. Je hebt 2 soorten trapassen. Een geschroefde trapas of een geperste trapas. Over het algemeen zal een geperste trapas duurder zijn om te laten vervangen.
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
SRAM Truvativ GXP trapaslagers is een duurzame en betrouwbare trapas van SRAM. De trapas heeft stalen lagers en is geschikt voor alle SRAM en Truvativ GXP crankstellen.
BB86-92 Press fit
Dit is één van de trapassen die veel gebruikt wordt, in zowel racefiets als mountainbike. Ook hier zitten de lagers in een kunststof huis. Voor de racefiets is de breedtemaat 86.5mm en 92mm voor de mountainbike.
Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen. Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen: Met spieën.
Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
Boost is eigenlijk de naam voor de nieuwe inbouwbreedte voor naven. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm en de achternaaf is 148 mm breed in plaats van 142mm, wat tot voorheen de standaard was. Om een boost naaf te monteren heb je een specifiek boost frame nodig met een bredere achterbrug en voorvork.
Fietspedalen losdraaien
Wat je moet weten is dat de linkertrapper links schroefdraad heeft (in plaats van het gebruikelijke rechts). Dat is gedaan om te voorkomen dat je pedaal zichzelf tijdens het fietsen kan losdraaien. Maar als je dat niet weet kun je wanhopig worden als je het pedaal probeert los te draaien!
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Er zijn drie maten schroefdraad, één kindermaat en twee maten voor volwassenen. De meest gebruikelijke maat voor volwassenen is 9/16 inch x 20TPI, dat is in mm 14,28 x 1,27. De zgn. Franse maat is metrisch; 14 x 1,25 mm.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
3.000 - 3.500 km mee.
Standaard onderhoudsbeurt voor racefietsen:
De prijs voor de standaardbeurt is € 99,95 exclusief de kosten voor eventueel te vervangen onderdelen en meerwerk.