Reputatieschade is schade die is opgelopen in iemands reputatie, ook wel 'imagoschade' genoemd. Reputatieschade is een vorm van immateriële schade: het is immers een ander soort schade dan bijvoorbeeld een kapotte vaas.
Laster en eerroof is strafbaar. Wie in het openbaar kwaadwillig onwaarheden over iemand vertelt die zijn eer of imago kunnen schaden, begaat een inbreuk op artikel 443 van het Strafwetboek. Ook publieke beledigingen kunnen bestraft worden, in dat geval door artikel 448 van het Strafwetboek.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie van een bedrijf en de interpretatie van de ontvangers. Er is daarom ook een verschil tussen werkelijke imago en gewenste imago.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
De meeste imago-onderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 2.000 en de € 6.000 exclusief BTW.
Mede-bepalend voor het imago is de huisstijl. De bekendste groepen waarin een imago valt in de delen zijn: prijs, kwaliteit en service. De goede naam die een bedrijf wil creëren focust zich meestal op één of twee van deze categorieën. Een goede naam en positieve recensies heb je lang niet altijd zelf in de hand.
De meest voorkomende methoden hiervoor zijn online onderzoek, telefonisch onderzoek en doelgroeppanels. Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, worden de identiteit van uw bedrijf en het gewenste imago van uw bedrijf als uitgangspunten genomen.
Als iemand negatieve berichten over u verspreidt, vraag dan of hij hiermee stopt en de berichten verwijdert. Als de persoon weigert, kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt de rechter vragen de dader te dwingen de berichten te verwijderen.
Hoeveel smartengeld u krijgt, is vooraf lastig te bepalen. De rechter kijkt naar uw totale situatie zoals uw leeftijd, hoe erg uw schade is en de invloed hiervan op uw leven. Ook kijkt de rechter hoeveel smartengeld anderen kregen in situaties die ongeveer hetzelfde zijn.
U kunt alleen worden veroordeeld voor smaad en/of laster als met voldoende bewijs kan worden aangetoond dat u opzettelijk de eer of goede naam van een ander aanrandt met het doel daar ruchtbaarheid (bekendheid) aan te geven, zijnde smaad, of het doen van schriftelijke of mondelingen uitlatingen waarbij een ander in ...
De vereisten
Voor het slagen van een actie uit onrechtmatige daad moet aan vijf eisen zijn voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaliteit en relativiteit.
Uit deze uitspraken volgt dat het merendeel van de inbreuken op privacy / aantasting in de persoon (eer en goede naam) leidt tot veelal beperkte schadevergoeding variërend van de € 5.000,00 tot € 15.000,00.
Eerroof wil zeggen dat iemand bepaalde beschuldigingen van een bepaald feit doet waarvan de wet het bewijs niet toelaat. Laster wil zeggen dat iemand bepaalde beschuldigingen doet van een bepaald feit waarvan de wet het bewijs wel toelaat.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
Imago onderzoek binnen uw organisatie
Binnen een imago onderzoek wordt gekeken naar het huidige imago van de organisatie; hoe ziet men de organisatie? Wat zijn de waardes die een organisatie uitdraagt? Daarnaast wordt gekeken naar het imago wat het bedrijf wil uitdragen; het gewenste imago van de onderneming.
Een imago-onderzoek brengt het beeld dat de buitenwereld (klanten, toeleveranciers, bevolking) van een organisatie heeft in kaart. Ook bestaat er een intern imago. Dat is het beeld dat medewerkers, of andere interne doelgroepen zoals studenten binnen een onderwijsinstelling, hebben van de organisatie.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent. Voor een werkgever is dit een ideale manier om een beeld te krijgen van jou. Lijk je bij de andere collega's te passen en passen jouw interesses bij het bedrijf? Jouw imago wordt door verschillende websites bepaald.
Met de werkelijke identiteit van een bedrijf of merk wordt bedoeld hoe de werknemers van binnenin tegen het bedrijf of merk aankijken. Dit betekent dat het bedrijf daadwerkelijk is zoals de medewerkers deze ervaren.
De fysieke identiteit van een merk bestaat volledig uit elementen die waar te nemen zijn met een van de vijf zintuigen: zien, horen, proeven, voelen en ruiken. Het gaat om alle onderdelen waar een merk aan te herkennen en te onderscheiden is.