Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
Youngtimer wegenbelasting
Qua wegenbelasting gelden voor Youngtimers dezelfde regels als voor nieuwere auto's. De wegenbelasting hangt dus af van het gewicht van de auto, het verbruik en type brandstof. Daarnaast ligt het eraan in welke provincie u staat ingeschreven.
In de youngtimer regeling heb je ook nog alle voordelen van een zakelijke auto: alle kosten mag je aftrekken van je winst. Dus reparatie, benzine, tol, parkeergeld, de wasstraat en de wegenbelasting, elke cent brengt het bedrag waarover je belasting moet betalen verder omlaag.
De youngtimer regeling gaat in 2022 niet veranderen, maar er is nog weinig duidelijk over de toekomst van deze belastingregel. Het doel van het belastingplan is om de constructie uiterlijk in 2026 af te schaffen, maar er wordt nog geen inzicht gegeven in hoe dit moet gebeuren.
Youngtimers zijn auto's die ouder zijn dan 15 jaar, met een maximum van 25 jaar. Dit geldt niet alleen voor auto's uit Nederland, maar ook voor geïmporteerde auto's. De RDW begint met tellen bij de eerste tenaamstelling. De zogenaamde youngtimers hebben een relatief lage dagwaarde.
Een Youngtimer is een auto die tenminste 15 jaar geleden voor het eerst is toegelaten op de Nederlandse wegen door de RDW.
Bij de Belastingdienst wordt de dagwaarde van uw youngtimer bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). Om die waarde te achterhalen maakt de fiscus gebruik van bronnen zoals de ANWB/Bovag koerslijst, maar kijkt zij ook naar websites als Marktplaats of Ebay.
De aftrek voor een auto met een uitstoot van 200 g of meer kan nooit hoger zijn dan 40%. Voor auto's onder de 200 g uitstoot is het minimaal 50% en maximaal 100%.
Is een auto ouder dan 15 jaar, dan spreken we over een zogenaamde youngtimer. Een youngtimer is fiscaal aantrekkelijk omdat u een bijtelling moet betalen over de werkelijke waarde van de auto en niet over de cataloguswaarde.
Een percentage over de waarde van de auto wordt opgeteld bij je inkomen en hierover moet je inkomstenbelasting afdragen. Bij auto's jonger dan 15 jaar is dit percentage maximaal 22% over de cataloguswaarde. Bij een youngtimer 2023 is het percentage voor de bijtelling hoger, namelijk 35%.
Je moet naast de youngtimer nog een andere auto hebben voor dagelijks gebruik. De auto is minstens 15 jaar oud, bij sommige verzekeraars minstens 10 jaar. Er mag een maximaal aantal kilometer per jaar gereden worden (meestal tussen de 7.500 en 10.000 kilometer)
Voor een bestelauto op benzine van bijvoorbeeld 1200 kg – type Volkswagen Caddy bijvoorbeeld – moet je als particulier €364 per jaar afdragen aan de fiscus. Rijd je op diesel? Dan is dat zelfs €1.000. Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof.
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar. Heeft u een oldtimer die ouder is dan 40 jaar? Dan kunt u mogelijk een vrijstelling krijgen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Mrb betaalt u als u een motorrijtuig op uw naam heeft staan.
Er is geen officiële definitie die bepaalt of een auto een youngtimer is. Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of hobbytimer. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet elk jaar vóór 1 november.
Allereerst geldt de regeling alleen voor auto's die enkel particulier worden gebruikt. Zo moet uw youngtimer op naam van een persoon geregistreerd staan en niet op naam van een bedrijf. Naast personenauto's geldt de regeling ook voor busjes, campers en vrachtauto's, zolang deze niet zakelijk worden gebruikt.
Om die reden is besloten de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Als de datum van de eerste toelating op het kentekenbewijs minimaal veertig jaar terug ligt, krijg je automatisch vrijstelling. Je hoeft deze dan niet zelf aan te vragen. Oldtimers die vrijstelling krijgen, mag je niet zakelijk rijden.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Zo werkt de youngtimer regeling
Voor een youngtimer betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. Hoe zit dat normaal gesproken bij een auto van de zaak? Als je een auto zowel zakelijk als privé gebruikt (meer dan 500 privékilometers per jaar), betaal je 22% bijtelling over de nieuwwaarde van de auto.
Geen bijtelling als zakelijke auto niet privé gebruikt wordt
Er is maar een uitzondering om bijtelling te voorkomen: wanneer je met je zakelijke auto niet of minder dan 500 km per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te rekenen. Let wel: de Belastingdienst verwacht dat je dit aan kunt tonen.