Common rail is een inspuitsysteem waarbij de brandstof onder zeer hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamers wordt verneveld. De minste afwijking van deze hoge druk is voldoende om de motor slecht te laten functioneren.
Common rail is Engels voor 'gemeenschappelijke leiding'. Een pomp zorgt ervoor dat er constant brandstof in deze rail is met een druk van maximaal 2.000 bar.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
De verstuiver:
Een verstuiver heeft een beetje de vorm als een pen en zijn functie is om de diesel onder hoge druk de cilinder is te spuiten. Af en toe wordt er te veel brandstof in de cilinder gespoten. De overbodige brandstof wordt dan vanzelf afgevoerd naar de brandstoftank.
Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
Motor auto tikt door vervuilde injectoren
Vervuilde of niet goed werkende injectoren kunnen ook een tikkend geluid in de motor veroorzaken. Een of meerdere injectoren geven dan een tik bij het inspuitmoment. De injectoren moeten dan gereinigd of vernieuwd worden.
De commonrail ontvangt de brandstof va- nuit de hogedrukpomp. Een druksensor gemonteerd op de commonrail voorziet de computer van informatie over de raildruk (terugkoppeling). Alle injectoren zijn op de commonrail aangesloten. De overtollige brandstof wordt vanaf de hogedrukpomp en de commonrail teruggevoerd.
De Volkswagen Group heeft een dieselmotor ontwikkeld genaamd Turbocharged Direct Injection (TDI) die beschikt over een turbolader en een mechanisme voor een directe injectie van brandstof in de cilinders. Wat opvalt aan deze motoren is de hoge efficiëntie en het lage verbruik van de brandstof.
Hiertoe maakt u de slangverbinding op de lagedrukaansluiting van de hogedrukpomp los en klemt u de manometer ertussen. Vervolgens de motor stationair laten draaien. Volgens de informatie van de fabrikant moet de brandstofdruk tussen 4,0 en 7,0 bar liggen.
Directe inspuiting: De injectoren bij DI (Direct Injection) of DISI (Direct Injection Spark Ignition) zitten naast de bougie, bovenin de verbrandingsruimte geplaatst. De brandstof wordt door deze injector met een hoge druk van ca. 200 bar ingespoten tijdens de inlaatslag.
De brandstofdruk sensor meet de hoeveelheid druk in de brandstofleidingen. Zodra de druk in de leidingen hoog is, krijgt de brandstofpomp een seintje en wordt deze uitgeschakeld. Wordt de druk in de leidingen lager dan krijgt de brandstofpomp een seintje om meer brandstof richting de leidingen te pompen.
De kosten voor het vervangen van een verstuiver zal gemiddeld op 350 euro liggen. Bij een viercilinder zit je dan qua kosten al snel op 1400 euro. De reden van het prijsverschil is dat per merk en model auto de kosten per verstuiver verschillend zal zijn.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!
MOGELIJKE OORZAAK VOOR EEN DEFECT OF SLECHTE WERKING:
een verstopte filterzeef in de injector door verontreinigde brandstof.
Diesel Injector Reiniger reinigt het complete brandstofsysteem, vermindertroetaanslag in het roetfilter, verbetert het brandstofverbruik, vermindert de CO2-uitstoot, herstelt vermogensverlies en beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie.
Opnieuw inleren van de verstuiver
Om aan de strenge emissie-eisen te voldoen kennen verstuivers bij motoren vanaf Euro-IV / Stage4-b vaak een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor-ECU het gedrag van deze verstuiver en past de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
Door de lekkende verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord. Het lek verstoord vervolgens de druk met als gevolg dat er te veel of te weinig brandstof op het verkeerde moment ingespoten wordt.
Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro.