Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
Een te lage ET waarde kan betekenen dat wielen te ver naar buiten komen en bij verlaagde auto's de wielkastranden raken of zelfs (onwettelijk) daarbuiten steken. De juiste ET waarde is ook van belang om er voor te zorgen dat het wiel niet te dicht in de buurt van de veerpoten komt.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Binnenkant velg
In de dagelijkse praktijk is de ET-waarde het getal in millimeters dat de middellijn van het wiel afwijkt van het montagevlak (op de wielnaaf). Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
Hoe groter de ET-maat, hoe meer de velg naar binnen steekt. Als de ET-maat dus te groot is, kan uw wiel de remklauwen of schokbrekers raken. Hoe lager de ET-maat, des te meer steekt de velg naar buiten. Als de ET-maat te klein is, kan de velg de carrosserie raken, bij het draaien of rechtuit rijden.
De ET waarde wordt uitgedrukt in millimeters. Bij een ET waarde van 0, is er dus 0 mm afstand tussen het geometrische middelpunt van het wiel en het montagevlak. Bij een ET waarde van +45, is deze afstand 45 mm.
Deze moeten overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto's hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten. De steekmaat bij de velg is de afstand tussen het hart van de boutgaten in de velg, als deze gaten recht tegenover elkaar staan zoals bij een 4 gaats velg.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
ET35 is de wielbolling: de afstand tussen het montagevlak en de middellijn van de velg, uitgedrukt in millimeters.
6 : breedte van de band in inches (1 inch : 25.4 mm) 15 : diameter van de velg in inches. ET43 : ET-maat van de velg.
Centreerringen – ook wel naafringen genoemd – zorgen ervoor dat de velgen goed vast aan de auto gemonteerd zitten. Wanneer zich ook maar een kleine ruimte bevindt tussen de velg en de naaf, veroorzaakt dit trillingen. Dit voel je niet altijd bij lage snelheden, maar wel bij hoge.
Wielvlucht is de hoek die de verticale middellijn van het wiel ten opzichte van de loodlijn op het wegdek maakt. Eigenlijk zouden de wielen van een auto onder alle rij-omstandigheden exact loodrecht op het wegdek moeten staan. Alleen dan is immers het contact tussen band en wegdek optimaal.
De steekmaat van uw auto kunt u gemakkelijk vinden. Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
De ET-waarde, of wielbolling, is de afstand tussen de hartlijn (S) van het wiel en het contactvlak tussen de naaf op de auto en de wielschijf.
Wanneer u velgen hebt in een andere steekmaat dan uw auto is het mogelijk om uw steekmaat te veranderen met onze steekadapters. Steekmaat adapters worden altijd eerst op de wielnaaf geschroefd waarna u uw velgen weer op de naafadapter kunt vastzetten met de originele wielbouten of wielmoeren.
Je bandenmaat aflezen doe je aan de zijkant van je banden. Aan de buitenrand van je autobanden, onder het profiel, vind je drie cijfercombinaties. Bijvoorbeeld: 205/55 R16. De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters.