Maar wat is dan het verschil met een lithium batterij? Dat zit hem in de chemische samenstelling. Een alkaline batterij levert energie door de elektrochemische reactie tussen mangaandioxide, grafiet en zinkpoeder. Bij een lithium batterij komt er energie vrij door de reactie tussen mangaandioxide en lithium.
In vergelijking met conventionele batterijen laden lithium‑ionbatterijen sneller op, gaan ze langer mee en hebben ze een grotere vermogensdichtheid. Het resultaat is een lichtere batterij met een langere gebruiksduur. Als je begrijpt hoe deze batterijen werken, heb je er maximaal profijt van.
Anders dan lithium-ion cilindrische prismatische cellen, die een stijve metalen behuizing hebben, hebben LiPo cellen een flexibele folie-type (polymeer laminaat) behuizing, zodat de accu in allerlei vormen kan worden vervaardigd.
Lithium 3V knoopcellen hebben een lange houdbaarheid. Op de batterij of verpakking staat een houdbaarheidsdatum, hou deze altijd in acht en gebruik de batterijen niet meer als die datum is verlopen. Tip, bewaar batterijen op een vaste plek en zorg dat je nieuwe en gebruikte batterijen gescheiden houdt van elkaar.
Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden. Contact met de huid moet vermeden worden.
De accu kan bijvoorbeeld tweemaal voor 50% gebruikt en weer opgeladen worden, maar ook viermaal voor 25% gebruikt en weer opgeladen worden voor je één laadcyclus verbruikt hebt. De levensduur van de accu wordt dus niet bepaald door hoe vaak je een accu oplaadt, dit kun je ongelimiteerd doen.
Lithium-ijzer-fosfaat-accu's
Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen.
Geen lange oplaadtijd voor lithium-ion-accu's
Laad een nieuwe accu voor het eerste gebruik op tot 80-100%. Een li-ion-accu opladen duurt een half uur tot vierenhalf uur, afhankelijk van het type accu.
Laad hem alleen de eerste keer 100% op
Bij ingebruikname van een nieuwe Li-ion accu wordt aangeraden hem volledig op te laden, maar alle keren daarna kun hem beter iets eerder uit de lader halen. Een accu die steeds voor 100% wordt opgeladen, heeft rond de 500 laadcycli in zich voordat hij de geest geeft.
Je hebt de acculader nodig voor de soort lithium accu die je wilt opladen (Lithium-ion of LiFePo4). Er zijn ook acculaders die beide soorten lithium kunnen opladen. Let bij de aanschaf van een acculader dus goed op wat voor soort lithium accu je hebt en wat voor soort acculader je hiervoor kunt gebruiken.
Een nieuwe accu voor je auto kost ongeveer €70 euro. Maar een 50Ah 12V lithium accu kost hier nu nog maar rond de €30 (nog niet getest). Zo'n lithium 12V accu is klein, ongeveer 15 x 10 x 7 cm. Dat is wel zeven keer zo klein als een loodaccu, met dezelfde hoeveelheid stroom.
Lekkende batterijen
De chemische stoffen die vrijkomen uit een lekkende batterij kunnen schadelijk zijn. Met name de vloeistof in alkalinebatterijen en zink-koolstofbatterijen kan bijtend zijn. Lithiumbatterijen en nikkel-metaalhydridebatterijen lekken niet snel.
Alkaline batterijen gaan langer mee. Ze lopen bijna niet leeg, maar zijn wel belastend voor het milieu. Ze zijn op langere termijn duurder. Je gebruikt ze voor apparaten met een laag verbruik; zoals klokjes, rekenmachines, horloges of afstandsbedieningen.
Te hoge of te lage temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de cellen blijvend beschadigd raken. In de winter is het zelfs mogelijk dat accupacks bevriezen en volledig onbruikbaar worden. Vochtige ruimten (lekkende garage) zijn geen goede opslagplaats voor accu's.
Een lithium acculader wordt gebruikt voor het laden van een lithium accu. Zo kunt u een lithium acculader gebruiken voor het laden van de accu van uw elektrische fiets, caravanmover of andere voertuigen. Tevens kunt u een lithium acculader gebruiken om uw lithium accu te laden van uw elektrische buitenboordmotor.
Deze accu's kunnen vaak tot ongeveer 75% ontladen worden. Dat betekent dat in de praktijk er alsnog 25% verloren gaat. Lithium accu's kan je tot meer dan 95% ontladen.
Bij moderne lithium-ionaccu's is het geheugeneffect niet meer waarneembaar; ze hebben dus geen last van een “li-on memory effect”. Voor de gebruiker heeft dit het grote voordeel dat hij de accu altijd kan opladen, ongeacht de laadstatus.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Li-Ion (Lithium-Ion):
ongeveer zelfde hoeveelheid energie als NiMh, maar weegt 20 tot 35% minder. Maximaal energie-niveau blijft op peil: geen geheugeneffect. Kan tot 1000 maal geladen en ontladen worden met minimum capaciteit verlies. milieuvriendelijker dan Ni-Cd.
Een LiFePO4 accu is de populairste en beste soort lithium accu die je kunt kopen. In de praktijk zijn LiFePO4 accu's beter dan li-ion accu's. De reden hiervoor is dat een LiFePO4 accu's niet gevoelig is voor warmte en diepe ontlading.
Laad jouw toestel, tablet of iPod op tijd op.
Er gaan veel geruchten rond dat het beter is om de accu pas op te laden wanneer deze bijna helemaal leeg is. Dit is niet juist! Je kan de accu het beste opladen als de accu rond de 30% á 40% is.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.