Tiptronic is een AT automatische transmissie met tandwielen die ekectronisch bediend worden.De multitronic is een zg CVT continue variabele transmissie. De transmissie wordt gevormd door 2 verstelbare pullies met waarover een ketting loopt.
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
De multitronic werd in 2000 in de Audi A6 geïntroduceerd. De sterkste motor die met multitronic beschikbaar was had een maximaal koppel van 280 Nm. Later volgden ook de Audi A4 en Audi A8 met multitronic.
De Multitronic gebruikte een rubberen band die tussen twee conische poelies heen en weer bewoog, waardoor je 'traploos' kon schakelen in je A4, A6 of A8. Dat betekent dan weer dat je eigenlijk niet merkte dat je schakelde. Het accelereren ging dus in één geleidelijke beweging, waardoor de rijervaring heel soepel was.
De S-Tronic van Audi is inderdaad vergelijkbaar met de SSG van Volkswagen. De multitronic werkt volgens het systeem CVT en de tiptronic is een half-automaat ook wel gerobottiseerde handbak genoemd. Als een auto dit gewicht mag trekken is de versnellingsbak hiervoor uitgerust.
S tronic is een automatische transmissie en een handgeschakelde transmissie in één. U start en blijft in de D-stand tot de vierde versnelling. Dan schakelt u over naar de S-stand. Uw auto ontwikkelt een opmerkelijk temperament met S tronic.
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
De Audi A4 B8 was in productie tussen 2008 en 2016 en is een van de meest succesvolle Audi A4-modellen tot nu toe. Toen de B8 A4 uitkwam, zorgde hij voor een revolutie in het segment, omdat het de eerste A4 was die zijn rivalen ruimschoots overtrof op het gebied van luxe en raffinement.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
De Audi A4 is als occasion een auto die altijd 'in the picture' blijft. Dat zit 'm om te beginnen in de uitstraling van het merk Audi en daarnaast is de A4 net een mooi maatje. De A4 is een serieuze auto, zonder meteen in een echt gróte auto te rijden. Zo blijft de A4 erg gewild.
Een start/stop-systeem is op iedere A4 standaard. Met onze testauto realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 17,9. Weliswaar kwamen we niet bij de score uit de brochure in de buurt (namelijk 1 op 25,6), maar voor een auto van dit formaat en mét een automaat vinden we ons verbruik zeker niet onaardig.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
De Audi S-Tronic is ook een vrij betrouwbare transmissie, wat betekent dat het een echte upgrade is ten opzichte van zijn voorganger. De Audi Multitronic is gemakkelijk de minst betrouwbare versnellingsbak die door Audi werd gemaakt, ook al lijkt hij het meest op de S-Tronic.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
Met Audi drive select is het autokarakter effectief aan te passen aan de rijsituatie, de wegconditie en de persoonlijke voorkeuren. Instellen van de autokarakteristiek met behulp van de standen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual.
Neutrale stand – N
In deze stand kunt u de motor starten en er is geen versnelling ingeschakeld. Zet de parkeerrem aan, wanneer de auto stilstaat en de keuzehendel in stand N staat.
iClean raadt automobilisten aan om 1 keer per week de auto te wassen. Een grondige wasbeurt kan 1 á 2 keer per maand. Ook wordt aangeraden om een wasstraat te gebruiken. Vaak is zo'n bezoekje inclusief een beschermende laag autowax en dat zal zeker van pas komen in de wintermaanden.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.