Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
Een sterkte is een hulpbron of capaciteit die de organisatie effectief kan gebruiken om haar doelstellingen te bereiken. Een zwakte is een beperking, fout of defect in de organisatie die haar ervan weerhoudt haar doelstellingen te bereiken. Een kans is een gunstige situatie in de omgeving van de organisatie.
In het SWOT-analyseproces verwijzen kansen naar externe factoren die de bedrijfsprestaties van een bedrijf positief kunnen beïnvloeden. Bedreigingen zijn externe veranderingen die problemen voor een bedrijf kunnen veroorzaken en de prestaties van een bedrijf negatief kunnen beïnvloeden.
Bedreigingen in SWOT zijn gebieden met het potentieel om problemen te veroorzaken. Anders dan zwakheden zijn bedreigingen extern en buiten uw controle . Dit kan van alles zijn, van een wereldwijde pandemie tot een verandering in het concurrentielandschap.
De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Sterke punten zijn dingen die uw organisatie bijzonder goed doet, of op een manier die u onderscheidt van uw concurrenten . Denk na over de voordelen die uw organisatie heeft ten opzichte van andere organisaties. Dit kan de motivatie van uw personeel zijn, toegang tot bepaalde materialen of een sterke set productieprocessen.
Simpel gezegd staat SWOT voor sterke punten (strengths), zwakke punten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats). Elk van deze factoren is belangrijk om de groei van de organisatie goed te plannen. Dat is waar de analyse om de hoek komt kijken.
Bedreigingen worden ontdekt door de omgeving van de organisatie te analyseren, terwijl zwakheden intern zijn voor de organisatie . Bedreigingen bieden kansen, terwijl zwakheden dat niet doen. Zwakheden worden gecreëerd door concurrentie, terwijl bedreigingen intern zijn voor de organisatie.
Kansen en bedreigingen worden geïdentificeerd door onderzoek te doen naar het doel dat door de onderneming is vastgesteld . Als een situatie of gebeurtenis wordt bepaald om de zaken te verbeteren, wordt het beschouwd als een kans. Als het een obstakel zou zijn om zaken te doen, is het een bedreiging.
Voorbeelden van bedreigingen die strafbaar zijn: 'Als je je mond niet houdt, steek ik je huis in brand' 'Ik sla je kinderen kapot' 'Als je dit niet voor me doet, maak ik je af' 'Ik schop je het ziekenhuis in' 'Als je geen seks met me wilt, dan dwing ik je wel'
bedreigingen: wat staat er (mogelijk) in de weg en welke belemmeringen zijn er waardoor je je niet verder kan ontwikkelen? Dit zijn bedreigingen waar je invloed op hebt, zoals concurrerende collega's, of bedreigingen die onverwachts kunnen komen.
Kansen grijpen, kansen creëren
Dat noemen we kansen creëren. Maar daarnaast zijn er nog genoeg momenten waar taal bij komt kijken, bijvoorbeeld aan tafel, of bij het vrij spelen. Op deze momenten kun je gesprekjes aangaan met de kinderen en benoemen wat je ziet en vragen stellen. Dit noemen we kansen grijpen.
Definitie van interne analyse. Een interne analyse is het proces waarbij een organisatie haar interne factoren onderzoekt om haar middelen, activa, kenmerken, competenties, capaciteiten en concurrentievoordelen te beoordelen .
SWOT-analyse is een strategisch planningsinstrument waarmee u de interne sterktes, zwaktes, externe kansen en bedreigingen voor een bedrijf of project kunt beoordelen .
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...
SWOT-analyse is een vorm van omgevingsscanning waarbij de "T" staat voor Threats to a organization (bedreigingen voor een organisatie), zoals het concurrentiebeleid, negatief marktbeleid etc. Als deze niet op tijd worden opgelost, zal het bedrijf op de lange termijn niet kunnen overleven.
SWOT-analyse ( sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingenanalyse )
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.