Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens de spitsuren ingezet wordt als tijdelijke extra rijstrook. Buiten de spitsuren vervult deze strook de normale functie van vluchtstrook. Een plusstrook is een extra rijstrook die aan de linker-zijde van de rijbaan wordt gecreeerd en alleen tijdens de spits beschikbaar is.
Een plusstrook is een extra linker rijstrook op de autosnelweg in Nederland die mogelijk is gemaakt door het smaller maken van de oorspronkelijke rijstroken. De plusstrook is onderdeel van de Spoedwet wegverbreding, die is ingesteld om de fileproblematiek in Nederland te verminderen.
Een gesloten spitsstrook is te herkennen aan een rood kruis op de borden boven de strook. Een spitsstrook is open als de borden erboven een groene pijl laten zien. Ook is op de borden, met pijlen langs de weg, dan de tekst 'spitsstrook open' te zien.
Een spitsstrook is een volwaardige rijstrook waarop verkeer mag rijden op voorwaarde dat ze "opengesteld" is met een groene pijl of een geafficheerde maximumsnelheid op de dynamische rijstrooksignalisatie of RSS boven de weg.
Bestuurders zijn verplicht om zoveel mogelijk rechts te rijden. Is de spitsstrook rechts open, dan ben je dus ook verplicht deze te gebruiken. Inhalen doe je over het algemeen links. Is de spitsstrook de meest rechterrijstrook geworden, dan mag je verkeer dat op de rijstrook links rijdt niet rechts inhalen.
Een spitsstrook is een extra rijstrook op een rijbaan van een autosnelweg. De spitsstrook gaat vaak ten koste van de vluchtstrook. Een opengestelde strook aan de middenbermzijde van een rijbaan wordt een plusstrook genoemd. Kenmerkend voor een spitsstrook is de dynamische openstelling.
De 3e of 4e rijstrook is een spitsstrook. Deze is smaller dan een normale rijbaan. Om die reden is de snelheid beperkt (vaak tot 100km/u) als de spitsstrook is geopend. Zonder spitsstrook kan er op de reguliere rijbanen weer 120 of 130 gereden worden.
Onder spitsstroken verstaan we een vluchtstrook aan de rechterkant of een extra rijstrook aan de linkerkant van de weg. De spitsstrook gaat alleen tijdens drukke momenten open voor weggebruikers. Met deze extra rijstrook kan het verkeer beter doorstromen en kan meer verkeer van de weg gebruikmaken.
Een doorgetrokken streep moet een lengte hebben van minimaal 20 meter. Als een doorgetrokken streep korter is dan 20 meter, mag je deze wel overschrijden. 1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
Als aan de kant van de rijbaan een gele doorgetrokken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet stilstaan (of parkeren). Parkeer in de daarvoor aangegeven vakken. Even stilstaan voor in- en uitstappen mag dus ook niet.
Groene streep met doorgetrokken lijn
Is er een doorgetrokken lijn? Dan mag je op deze weg niet inhalen. Je mag dus alleen inhalen op de plaatsen waar de witte strepen naast de groene streep onderbroken zijn. De strepen veranderen verder niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen.
Spitsstrook open.
Dit bord geeft aan dat er vanwege grote drukte een extra rijstrook als spitsstrook is opengesteld. Je mag over de doorgetrokken streep rijden om op de spitsstrook te komen.
Een weg kan bestaan uit één of meer rijbanen, die gescheiden worden door een fysieke scheiding. Dit kan een vangrail zijn of een middenberm. Een rijbanen wordt nooit gescheiden door strepen. De rijbaan scheiding wordt meestal toegepast om het verkeer in tegengestelde richting te scheiden.
Doorgetrokken streep
Een kantstreep bevindt zich langs de rand van de rijbaanverharding. Een doorgetrokken streep tussen rijstroken op rijbanen of paden met verkeer in beide richtingen betekent dat u die streep niet naar links mag overschrijden en dat u zich niet links van die streep mag bevinden.
Een dambordmarkering (zie afbeelding) duidt de plaats aan waar bestuurders op kruispunten over de bijzondere overrijdbare bedding kunnen rijden.
Deze vluchtstrook aan de rechterzijde van de weg, of rijbaan aan de linkerzijde van de weg is alleen open op drukke momenten. Dat wil zeggen: wanneer er binnen een uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren. Dit zorgt ervoor dat het verkeer beter door kan stromen. Zo worden files, en ongelukken, voorkomen.
Gewone autowegen en autosnelwegen met een middenberm bestaan normaliter uit twee rijbanen, die elk weer zijn verdeeld in twee, drie of soms vier rijstroken. In de omgangstaal wordt (rij)baan vaak gebruikt in de betekenis 'rijstrook'.
De spitsstrook is gelegen aan de rechterkant van de rijbaan, op de plaats van de pech- of vluchtstrook. een streeplijn met lange witte strepen van 10 m en een tussenafstand van 2,5 m scheidt de spitsstrook van de gewone rijstroken.
In Nederland is een fietsstrook formeel dus geen rijstrook. In Europa varieert de breedte van rijstroken per land tussen 2,50 tot en met 3,50 meter. De rijstrookbreedte is op autosnelwegen meestal in principe 3,50 meter. Rond de grote steden zijn ook snelwegen te vinden met een rijstrookbreedte van 3,25 meter.
Voorsorteren is het kiezen van een rijstrook voordat een voertuig bij een kruispunt van richting verandert. Voorsorteren voorkomt hinder voor verkeer dat niet dezelfde richting opgaat.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Parkeerschijf verplicht in blauwe zone
U herkent de parkeerschijfzone aan het verkeersbord E10 en/of aan een blauwe lijn langs de stoeprand. Op dit bord staat de maximale parkeertijd. Op uw parkeerschijf stelt u de tijd in waarop u de auto parkeert.
Deze borden zijn wit met 3 zwarte strepen erdoor. Dit bord betekent dat de maximale snelheid die van kracht was niet meer geldt. Er geldt nu een nieuwe maximale snelheid die gevolgd dient te worden. Dit wordt vaak duidelijk gemaakt door andere borden.
Als u uw auto parkeert bij een blauwe lijn bent u in een blauwe zone. Hier mag alleen geparkeerd worden als u een parkeerschijf gebruikt. In dergelijke zones geldt altijd dat u er maar een beperkte tijd mag parkeren. Leg uw parkeerschijf duidelijk achter de voorruit.