Onder pedagogiek verstaan we het handelen in het kader van de sociaal-emotionele ontwikkeling in de breedste zin. Didactiek is de werkwijze die leerkrachten hanteren bij het onderwijzen van de verschillende cognitieve en expressievakken.
Didactisch is een bijvoeglijk naamwoord en betekent 'lerend' of 'onderwijzend'. Het woord komt van didactiek, de wetenschap die zich bezighoudt met de manier waarop het beste onderwezen kan worden. Didactiek is verdeeld in algemene didactiek en vakdidactiek.
Pedagogiek is de studie naar opvoeding en ontwikkeling van kind tot volwassenheid. De wetenschap bestudeert de opvoeding, de ontwikkelingsfasen en ook de relatie tussen het kind en zijn omgeving: familieleden, school, vriendjes en vriendinnetjes, de gebouwde omgeving, media, etc. De nadruk ligt vooral op het handelen.
Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.
Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog. Pedagogen bestuderen de opvoeding en de ontwikkelingsfasen van een kind. Daarnaast kijken zij ook naar de relatie van het kind met zijn omgeving.
Het bijvoeglijk naamwoord pedagogisch, uitgesproken als "peh-duh-GAH-gi-cal", komt van het Griekse woord paidagōgikos, wat "leraar" betekent. Als het pedagogisch is, heeft het betrekking op lesgeven, van lesplannen tot benaderingen van lesgeven, zelfs hoe het klaslokaal eruitziet .
Pedagogiek en didactiek
Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.
Onder pedagogiek verstaan we het handelen in het kader van de sociaal-emotionele ontwikkeling in de breedste zin. Didactiek is de werkwijze die leerkrachten hanteren bij het onderwijzen van de verschillende cognitieve en expressievakken.
Simpel gezegd zijn dat vaardigheden die we nodig hebben om anderen iets te kunnen leren. ´Didactiek´ betekent zoiets als onderwijskunde. Het houdt zich bezig met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen kunnen worden onderwezen aan leerlingen.
didactisch. bijvoeglijk naamwoord . di·dac·tisch dī-ˈdak-tik. də- : primair bedoeld om te onderwijzen en niet om te vermaken.
de activiteiten van het opvoeden of onderwijzen; activiteiten die kennis of vaardigheden overdragen. synoniemen: didactiek, educatie, educatieve activiteit, instructie, lesgeven .
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
synoniemen: didactisch. informatief, instructief . dienend om te onderrichten, te verlichten of te informeren.
Didactische principes zijn voorwaarden om tot zinvol, boeiend en duurzaam leren te komen. 1 Rekening houden met deze principes faciliteert en ondersteunt het leren van diverse groepen van studenten. Voorbeelden zijn taalontwikkelend, activerend en motiverend lesgeven.
lerend. als synoniem van een ander trefwoord: pragmatisch (bn) : leerzaam, didactisch.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Pedagogiek wordt over het algemeen gedefinieerd als de theorie en praktijk van het lesgeven. Het verwijst naar de methodologie en het proces waarmee docenten lesgeven en leren benaderen, waarbij ze gebruikmaken van een specifiek curriculum en specifieke doelen voor ogen hebben .
Voor een groep staan, vragen beantwoorden, instructies geven en feedback geven zijn didactische vaardigheden die elke leraar nodig heeft. In deze module geven we je de tools om deze vaardigheden op een effectieve en motiverende manier te ontwikkelen.
Pedagogiek of opvoedkunde is de wetenschappelijke studie van de manier waarop volwassenen - ouders, opvoeders, onderwijzers en leraren, jeugdigen grootbrengen, om ze voor te bereiden op een zelfstandig, volwassen bestaan. Een beoefenaar van dit vakgebied is een pedagoog.
Didactisch model
Dit model is gebaseerd op vier pijlers, die je in al je didactische afwegingen terug laat komen: doelstelling, beginsituatie, onderwijs en evaluatie.
Een voorbeeld van didactische pedagogie is het traditionele klaslokaalcollegeformaat, waarbij een leraar informatie aan studenten doorgeeft via verbale communicatie . Deze methode brengt efficiënt een aanzienlijke hoeveelheid inhoud over op een gestructureerde manier, waardoor studenten de logische stroom van een onderwerp kunnen volgen.
De wijze waarop zij omgaan met ande- ren, inzet en motivatie tonen, emoties hanteren of omgaan met tegenslagen zijn beelden die leerlingen oppikken en waar zij hopelijk iets van leren.
Een pedagogisch medewerker is iemand die voor zijn beroep kinderen begeleidt. Van het werken met jonge peuters tot aan het ondersteunen van schoolgaande kinderen op speelse wijze: in het beroep van een pedagogisch medewerker ben je een belangrijke factor in de ontwikkeling van kinderen.