Nee! Nooit olie van verschillende viscositeiten mengen!
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Als een motorolie is goedgekeurd voor een voertuig, kunt u die mengen met alle andere goedgekeurde oliën. Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk.
Re: Olie mengen dieselmoter 5W30 met 10w 40? Gewoon doen. Mengen is altijd beter dan geen olie en ik kan me niet voorstellen dat je blok het niet zou doen op 8w33 oid.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
Je kunt alle viscositeiten zonder probleem met elkaar mengen.
Ons advies is om minerale, semi synthetische olie en/of synthetische olie niet te mengen. Meng je verschillende soorten dan kunnen de prestaties van het voertuig achteruit gaan. Het is dus zonde om duurdere synthetische olie te mengen met de minerale olie.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Voordelen synthetische olie:
Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt. Uitstekend vloeibaar bij lage temperaturen. Stabiele viscositeit, zelfs bij hoge temperaturen (synthetische oliën worden niet gemakkelijk vloeibaar)
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Zo blijkt de Tedex Runner 10W40 motorolie alvast een schot in de roos te zijn. Ideaal voor zowel personenwagen als bestelwagens. Je hebt natuurlijk ook nog altijd de mogelijkheid om te kiezen voor de Eurol Turbosyn 10W40 motorolie. Je kunt deze motorolie zowel gebruiken bij dieselmotoren alsook bij benzine motoren.
Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
Alle motoroliën zijn gemaakt van basisoliën en additieven. Volsynthetische motoroliën bevatten 100% niet-conventionele, hoogperformante vloeistoffen. Semisynthetische motoroliën (ook "blends" genoemd) bevatten minder van die hoogperformante vloeistoffen in combinatie met conventionele minerale olie.
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren. Een verbruik van 1l op 3.500 km is best veel maar nog niet buitensporig.
Indien u uw auto in het stadsverkeer gebruikt, vaak in de file staat, met hoge snelheden rijdt en u een oudere auto hebt, is het verstandig om olie met 5w40-viscositeit te kopen.
Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.