Gastvrijheid krijgt in de dikke Van Dale betekenissen als 'gulheid in het onthalen of herbergen van gasten' en 'het opnemen, respectievelijk opgenomen worden als gast' óf 'gastvrijheid aanbieden, bewijzen, genieten, verlenen. ' Het Engelse woord voor gastvrijheid is hospitality.
De hospitality betekenis is namelijk gelijk aan die van gastvrijheid. Gastvrijheid staat voor het verzorgen van een prettig en welkom gevoel bij de gast vanuit een gastvrouw of gastheer en de dienst van het bedrijf.
1. Definities van gastvrijheid. Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Gastvrijheid gaat over het verwelkomen van gasten en hen zich op hun gemak laten voelen.Klantgerichtheid gaat over het begrijpen en vervullen van de behoeften van klanten. Beide aspecten zijn belangrijk om een positieve winkelervaring te creëren, maar er zijn verschillen in de manier waarop ze worden benaderd.
Hospitality is een manier van denken en doen waarbij je met service als extra dimensie een gast, klant of medewerker het juiste 'gevoel' geeft en zich welkom laat voelen. En dat afgestemd op de wensen of behoeften van de persoon die tegenover je staat.
In de hospitality branche heb je namelijk vaak te maken met klantcontact en het ontvangen van gasten en bezoekers. Het creëren van de ideale beleving voor je gasten is daarbij ontzettend belangrijk. Waarom? Het heeft grote invloed op hoe een gast je bedrijf ervaart.
Gastvrijheidsbeleving is te omschrijven als het prettige, welkome gevoel dat een gast beleeft bij de gastgerichtheid en het gastheerschap van een bedrijf. Gastvrijheid(sbeleving) ligt aan de kant van de gast. De organisatie heeft zijn gastheerschap in handen om die beleving op te roepen.
Gastvrijheid is de beleving die bij eenieder verschillend is en dus veel uitingsvormen kent. Daarentegen is het een feit dat gastvrijheid eigenlijk betekent dat je op een vriendelijke en oprechte manier wordt ontvangen en dat je je ergens welkom voelt.
Een klant is iemand die een product of dienst afneemt bij een leverancier. Een gast is iemand die komt eten in een restaurant, lunchroom of komt overnachten in accomodatie als een hotel, Bed and Breakfast, pension, in vakantiehuizen of op een camping.
In het woordenboek vinden we deze definitie: "Gastvrijheid ~ eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten - voorbeeld: een hotel waar ze je met grote gastvrijheid ontvangen".
WAT LEVERT GASTVRIJHEID OP? Als mensen zich welkom voelen blijven ze langer, geven ze meer uit, komen ze vaker terug én vertellen ze hun positieve ervaring gemiddeld 20 keer door aan familie en vrienden! Dit zorgt voor klantbinding en positieve mond-tot-mond reclame.
waarom werken in de hospitality? Hospitality is een brede sector en dat maakt het zo leuk. Er zijn veel verschillende locaties waar je aan de slag kunt en ook binnen verschillende functies. Zo blijft je werk afwisselend en dus nooit saai.
Als Hospitality officer zorg je dat iedereen zich welkom voelt.Je hebt het eerste contact met onze gasten, ontvangt ze en zorgt voor een vlotte begeleiding naar hun afspraken met onze medewerkers.
Er zijn de volgende soorten klantrelaties te onderscheiden: Persoonlijke relatie, digitale relatie, community, co-creatie en zelfservice.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
Het is een combinatie van kennis, vaardigheden en houding die ervoor zorgt dat jouw klanten zich welkom en gewaardeerd voelen. Het bieden van excellente gastvrijheid begint bij het trainen van jouw medewerkers.
Dit tekort wordt veroorzaakt door lage lonen, slechte arbeidsvoorwaarden en een gebrek aan werkzekerheid. Om dit probleem op te lossen moeten bedrijven in de sector hun werknemers een hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden bieden en de baanstabiliteit verbeteren.
We willen ons welkom voelen en goed en efficiënt geholpen worden. De vakkundigheid en gastvrijheid van het personeel heeft directe invloed op de klantbeleving. Persoonlijke aandacht, kennis, empathie en service maken steeds meer het verschil.