Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast. Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden (Mood Maker, Hokkeling en De la Mar, 2012).
Gastgerichtheid is vaak gericht op de 'gemiddelde gast'.Gastheerschap is het vermogen om in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van de individuele gast. Gastheerschap is maatwerk en zorgt ervoor dat de gast zich bijzonder voelt.
Wat is gastheerschap? Volgens encyclopedie Ensie is gastheerschap “het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen”.
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Service bij gastheerschap gaat uit van de ontvanger zolang de gast tevreden is heb jij je werk goed gedaan. Jij werkt om de gast te plezieren, omdat dat jouw werk is. Simpel gesteld, maar dat is wel de basis. Hostmanship gaat uit van de aanbieder , het gevoel wat je bijblijft als de gast allang is vertrokken.
Bedrijven en mensen verwelkomen passen in de zes basisregels van Hostmanship: dienen, The Big Picture, verantwoordelijkheid, zorg, kennis en dialoog . Dienen Iemand anders dienen is een uitdrukking die gemakkelijk verkeerd kan worden begrepen.
Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden. Gastheerschap wordt dus geboden door medewerkers. Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast.
5) Herken de behoeften, wensen en verwachtingen
De essentie van gastvrijheid is 'inleven en anticiperen op uw gast'. Dit is de kern waar het allemaal omdraait. De behoeften, wensen en verwachtingen van uw klant (her)kennen is de basis van een gastvrije organisatie.
1. Zuid-Afrika. Net als dat de echte Big Five in Zuid-Afrika te vinden is, weet het land ook de hoogste score in de Big Five persoonlijkheidstest binnen te harken, met een score van maar liefst 34,63.
gastheer (zn): gastgever. (en) moderator. (en) person who receives or entertains a guest.
Een gastvrouw of gastheer is verantwoordelijk voor het ontvangen van gasten in een restaurant, horecagelegenheid, culturele instelling of bij een evenement. Hij verwelkomt gasten, neemt hun jas aan en wijst ze hun plek, en maakt ze in algemene zin wegwijs.
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan. Een flinke dosis inlevingsvermogen kan hierbij goed van pas komen.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald.' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Een gastheer of gastvrouw is iemand die in de horeca werkt en gasten bedient. In deze functie zorg je ervoor dat iedereen zich fijn en welkom voelt. Je geeft bijvoorbeeld uitleg over gerechten op de menukaart, serveert hapjes en drankjes uit en maakt een praatje met de gasten.
Hartelijkheid = 1) Behandeling met warme genegenheid 2) Bonhommie 3) Cordialiteit 4) Gastvrije bejegening 5) gastvrijheid 6) Gevoeligheid 7) Gulheid 8) Innigheid 9) Jovialiteit 10) Liefheid 11) Liefkozing 12) Tederheid 13) Vriendelijkheid 14...
De zeven principes van gastvrijheid - zelfbewustzijn, gastbewustzijn, verbinding, authenticiteit, anticipatie, afstemming en aanwezigheid - zijn niet alleen theoretische ideeën. Dit zijn uitvoerbare waarden die gastervaringen kunnen transformeren en uw merk kunnen onderscheiden in een drukke markt.
Gastvrijheid betekent het verwelkomen van gasten of het bieden van een thuis ver van huis . Het woord is afgeleid van het Latijnse woord "hospes", wat gastheer, bezoeker of vreemdeling betekent.
Gastvrijheid draait om het creëren van een gastvrije sfeer en het tonen van vriendelijkheid en warmte naar gasten toe. Gastgerichtheid gaat verder en richt zich op het begrijpen en vervullen van de individuele behoeften en verwachtingen van de gast.
het vriendelijk en gastvrij zijn tegenover gasten en bezoekers : De lokale bevolking toonde mij grote gastvrijheid. Eten, drinken, entertainment, etc.
De voedings- en drankenindustrie (F&B) is de grootste sector binnen de horeca . Deze subsector omvat cafés, restaurants, foodtrucks, pubs en bars, fastfood drive-throughs, nachtclubs, bakkerijen, thee- en koffieshops. F&B-bedrijven kunnen sit-in, full-service of take-away zijn.
de gastheer, gastvrouw is de bediening in het restaurant. Gastheerschap is het vak, met daarbij: een hartelijk ontvangst, fijne bediening aan tafel, een minstens vriendelijke houding, beheersing van tafeltechnieken (flamberen, portioneren, etc), kennis van spijzen en dranken.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
De Gastheer
In de rol maak je contact met de leerlingen, dit contact is een voorwaarde voor het leerproces en bepalend voor de effectiviteit van het overbrengen van kennis. Als gastheer ontvangt de docent de leerlingen en heet deze hen welkom door vriendelijk te zijn.