Fast fashion wordt in grote hoeveelheden gemaakt, is zeer trendgevoelig en erg goedkoop. Goede kwaliteit is minder van belang. Het staat dan ook voor de huidige maatschappij waarin massaconsumptie de norm is. Slow fashion gaat juist om kwaliteit, tijdloze ontwerpen, een eerlijke productie en duurzaamheid.
First things first: wat is slow fashion precies? Slow fashion kenmerkt zich door tijdloze collecties met kleding van hoge kwaliteit die lang mee gaat. Het is de tegenhanger van fast fashion, dat met name geassocieerd wordt met wegwerpgedrag en oneerlijke handel.
Wat is fast fashion precies? De meeste grote modemerken en winkels vallen onder fast fashion. Dat is een manier van modeproductie waarbij er binnen no time complete collecties uit de grond worden gestampt, zonder dat daarbij gekeken wordt naar wat goed is voor het milieu of voor arbeidsomstandigheden.
Slow fashion: duurzame kleren voor de lange termijn
'De producten worden in kleine hoeveelheden, veelal met de hand geproduceerd. ' Ook vintage en tweedehands kleding vallen onder de slow fashion koepel. 'Hoe langer je de levensduur van een kledingstuk kunt maken, hoe beter', vertelt de expert.
ACHTERGROND – Binnen 25 dagen van ontwerp in de winkelrekken: modeketen Zara is een van de snelste kledingretailers ter wereld. Samen met H&M zijn ze de koplopers van de snelle mode.
Fast fashion heeft een hoge omloopsnelheid, met veel wisselingen in de collecties, zodat er voor de consument veel te koop is voor relatief weinig geld. Veel kledingmerken willen steeds sneller en goedkoper kunnen produceren. Ieder jaar worden er meer dan honderd miljard nieuwe kledingstukken geproduceerd.
Van de fast fashion merken doet H&M verreweg het meeste op het gebied van duurzaamheid. Zo lanceerden ze laatst een collectie volledig gericht op circulariteit en hebben ze een machine die kleding kan recyclen in nieuw materiaal.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden. Ook tweedehands kleding valt onder eerlijke kleding.
Pull&Bear, het jongerenmerk van de Inditex groep, lanceert dit seizoen een Join Life collectie. Het label 'Join Life' werd tot hier toe al gebruikt om items aan te duiden die gemaakt zijn van duurzame grondstoffen. Maar nu brengt het merk dus voor het eerst een volledige collectie in duurzame materialen op de markt.
Vintage fashion is een duurzaam alternatief voor fast fashion. Want als jij andermans kleding hergebruikt, hoeven er geen nieuwe hulpbronnen aangesproken te worden en hoeft de kleding niet geproduceerd te worden (onder slechte arbeidsomstandigheden).
De kleding is tijdloos en duurzaam. Fast fashion is ontstaan in de jaren '70 van de vorige eeuw toen de productie van kleding werd uitbesteed aan ontwikkelingslanden in Azië. Een gemiddeld persoon gooit per jaar 68 pond textiel weg. 85% van circa 47 miljoen mensen die onze kleding maken is vrouw.
Sinds Inditex' ontdekking van fast fashion is de mode-industrie in een sneltreinvaart geraakt, waarbij zelfs de uitvinder ervan al gauw wordt ingehaald door 'ultra-fast' fashionmerken zoals Asos, Boohoo, Pretty Little Thing en Fashion Nova.
Mensen weten vaak niet dat bij het maken van fast fashion kleding enorm veel vervuiling komt kijken. De vervuiling vindt al plaats bij de productie van de grondstoffen en materialen waar de kleding van gemaakt wordt. Per T-shirt is er ongeveer 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek zelf 7000 liter!
Mode is een afspiegeling van het tijdsbeeld. De mode reageert op maatschappelijke en economische veranderingen. De roklengte is daar in de eerste jaren na de tweede Wereldoorlog een goed voorbeeld van. In die jaren van schaarste werden de rokken langer en wijder.
Er is steeds meer mode beschikbaar en je kunt kleding vinden voor een lage prijs. Maar het milieu betaalt hiervoor een hoge prijs. Het massale, razendsnelle produceren, gebruiken en afdanken van kleding leidt bijvoorbeeld tot CO2-uitstoot, plasticsoep en vervuiling van grond en water.
Kleding kopen is voor iedereen mogelijk en het is een opperbest tijdverdrijf. Alternatieven voor vrouwelijke, persoonlijke en hygiënische verzorging. Toch heeft dit verschijnsel aantoonbare gevolgen. Tweedehands winkels ontvangen meer kleding dan ooit!
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Inditex, het moederbedrijf van modemerken zoals Zara, Bershka en Massimo Dutti, werkt samen met het Finse Infinited Fiber Company. Het bedrijf maakt texielvezels van afval. Daarmee wil de modegigant haar kleding verduurzamen. Voor wie het nog niet wist: de kledingindustrie is erg vervuilend.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.