In tegenstelling tot een katalysator, die is ontworpen om de uitstoot van verontreinigende stoffen in de gasfase te verminderen door middel van een chemische reactie, is een deeltjesfilter ontworpen om deeltjes op te vangen en vast te houden totdat ze kunnen worden geoxideerd of verbrand in het DPF-filter zelf.
De katalysator zet de meest schadelijke stoffen, koolwaterstofverbindingen, zoveel mogelijk om in het niet-giftige koolstofdioxide. Het roetfilter bindt de overgebleven (roet)deeltjes en reduceert zo de giftige uitstoot van uw auto.
Een katalysator, ook wel houtrookfilter genoemd, zorgt voor de vermindering van fijnstofuitstoot en geur en is daarom een mooie manier om bij te dragen aan minder houtrookoverlast en een gezonder leefmilieu.
Katalysators diesel : bij dieselmotoren wordt er gebruik gemaakt van stikstof oxide katalysators deze noxkatalysators zijn hier nodig omdat bij dieselmotoren de uitstoot van nox groot is . Een oxidatiekatalysator kan de emissies van koolwaterstoffen (HC) en koolmonoxide (CO) met meer dan 90% verlagen.
Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden.
De schadelijke stoffen worden niet meer omgezet in veilige stoffen. Wij raden u aan om naar de, voor u dichtstbijzijnde, TOP Merkspecialist te rijden en de katalysator te laten vervangen. Doorrijden wanneer het katalysator lampje brandt zal resulteren in meer schade aan de motor van uw auto.
Verplicht sinds 2011. Dieselauto's zijn niet voor niks voorzien van zo'n roet- of partikelfilter. Dit is in 2011 verplicht gesteld om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Auto's van vóór 2011 kunnen ook al een roetfilter hebben, maar voor deze modellen is het niet verplicht.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Heb je een vervuilde katalysator en wil je jouw katalysator reinigen? Dat kan je zelf doen met een katalysator reiniger. Een brandstofadditief is eenvoudig toe te voegen aan je brandstoftank.
Een roetfilter is een filter dat deze kleine roetdeeltjes uit de uitlaatgassen haalt zodat de uitlaatgassen voldoen aan de eisen die door de EU zijn vastgesteld. Een roetfilter staat ook wel bekend als een dieselpartikel filter.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Er is niet een eenduidig antwoord op deze vraag. In principe is het niet verstandig om te lang door te rijden met een verstopt roetfilter, omdat het de nodige storingen veroorzaakt. Daarnaast zorgt het voor meer inwendige vervuiling, aangezien het roet niet meer de auto uit kan.
Het is mogelijk om zonder roetfilter te rijden, maar zal op den duur tot veel problemen leiden. Zo stoot de auto meer vervuiling uit en verbruikt hij ook meer brandstof dan normaal. Als een roetfilter verstopt raakt kan het motorstoringslampje gaan branden.
Wat gaat het kosten? Een nieuwe katalysator kost tussen de 200 en 400 euro.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Katalysatoren zijn nog geld waard, omdat er bij Menten Metaal de monoliet eruit wordt gehaald. Hierdoor kunnen er in een later stadium het flinterdunne laagje platina, palladium en rhodium worden terug gewonnen. Deze edelmetalen leveren veel geld op.
De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat. Een niet optimaal werkend roetfilter veroorzaakt de onderstaande problemen: een hoger brandstofverbruik.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd.
Je auto ruikt naar rotte eieren
De geur van zwavel of rotte eieren is meestal een teken dat er wat schort aan de katalysator in het uitlaatsysteem. Het wijst op waterstofsulfide in de motor, wat de katalysator normaal gezien zou omzetten in (geurloze) zwaveldioxode.
Benzineauto's zijn al vele jaren verplicht voorzien van een katalysator, waarin een groot deel van de uitgestoten stikstofoxiden wordt omgezet in niet of minder schadelijke stoffen.