Vaak is het asfalt van een fietsstrook rood. De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
Een fietssuggestiestrook duidt de positie van de fietser aan op de rijbaan. Deze stroken hebben een andere kleur of wegbedekking dan de rest van de rijbaan. Dit is geen fietspad, er zijn immers geen twee evenwijdige onderbroken strepen of verkeersborden die een fietspad aangeven.
Vrijliggende fietspaden maken geen onderdeel uit van de rijbaan waar auto's op rijden.Dat is anders in het geval van een fietsstrook.De regels van fietsstroken hangen af van de belijning. Freek: 'Een fietsstrook is te herkennen aan het fietssymbool op het wegdek.
De fietssuggestiestrook mag worden bereden door gemotoriseerd verkeer en er mag ook geparkeerd of stilgestaan worden (laden en lossen) op de suggestiestrook. Over fietssuggestiestroken bestaat wat onduidelijkheid in het DV-concept.
Een fietsstrook is een door middel van doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Er is wettelijk niets geregeld over de kleur van de fietsstrook, die kan dus gewoon grijs zijn zoals het asfalt of een afwijkende kleur hebben (vaak rood).
Het doel van een fietssuggestiestrook is het optisch versmallen van de rijbaan en het aanbrengen van de positie van de fietser. Het overige verkeer wordt gewezen op het medegebruik van de rijbaan door de fietser. De optische versmalling werkt snelheidsremmend voor gemotoriseerd verkeer.
Doordat de strook een onderdeel is van de rijbaan, mag je er dus met de auto overrijden en dus ook op parkeren en stilstaan. Behalve wanneer er geen bruikbare berm is, er door verkeersborden een parkeerverbod aangeduid wordt en de weg niet in rijstroken onderverdeeld is.
Een fietsstrook is een door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Deze strook is alleen bestemd voor fietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.
Als er een doorgetrokken lijn langs de fietsstrook ligt, mogen auto's hier niet rijden. De fietsstrook is bestemd voor fietsers. U mag uw auto hier niet laten stilstaan. Passeer de fietsers met gepaste snelheid.
Een fietser is verplicht van de fietsstrook gebruik te maken op grond van de algemene regel, dat verkeer zo veel mogelijk rechts dient te houden.
Fietssuggestiestrook is een onderdeel van de rijbaan
In sommige gemeenten worden op een deel van de rijbaan stroken geschilderd. Die kunnen rose, groen, beige of nog een andere kleur hebben. Zo een gekleurde strook noemen we een fietssuggestiestrook.
Een fietser heeft voorrang op het fietspad.
Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
Fietsers moeten rechts (in hun rijrichting) op de rijbaan rijden, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan.
De hoofdvormen van fietsvoorzieningen op wegvakken zijn (in toenemende mate van scheiding): suggestiestrook, fietsstrook, aanliggend fietspad en vrijliggend fietspad. De ontwerprichtlijnen voor deze verschillende fietsvoorzieningen staan in de Ontwerpwijzer fietsverkeer (CROW, 2006).
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Alcohollimiet fietsers
U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen. Het alcoholgehalte in uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille. Dat is net als in de auto of op de motor.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Als een weg uit 2 of meer rijstroken bestaat, kies je in principe de rechterrijstrook. Ook als die rijstroken naar links of naar rechts gaan kies je in principe van die 2 rijstroken de rechterrijstrook.
⇨ Een gele doorgetrokken streep betekent dat je niet mag parkeren én niet mag stilstaan. ⇨ Een gele onderbroken streep betekent dat je even mag stilstaan, maar niet mag parkeren. ⇨ De blauwe streep betekent dat je mag parkeren, maar alleen als je een parkeerkaart gebruikt.
Een fietssuggestiestrook (stippellijn zonder fietssymbool) is een nepfietsstrook, hier kun je ongestraft met de auto stoppen en zelfs parkeren. Je ziet fietssuggestiestroken tegenwoordig steeds vaker omdat wegbeheerders met deze nepstroken proberen de snelheid van het autoverkeer naar beneden te krijgen.
Ja, je kunt een bekeuring of een rijverbod krijgen voor het rijden onder invloed, ook als fietser.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.