De Boeings kenmerken zich aan de bovenzijde door het aflopende uiteinde van de romp terwijl de romp van de Airbussen rechtdoor loopt, ook bij het staartvlak. Ook loopt de romp bij de Airbus vanaf de onderzijde spitser toe naar de plaats waar de APU zich bevindt.
Met 909 toestellen werden er een stuk meer vliegtuigen verkocht dan bij Airbus (771). Vooral qua widebody-vrachttoestellen deed Boeing het beter, ondanks dat Airbus dit jaar de nieuwe A350 Freighter introduceerde. Beide fabrikanten verkochten wel een stuk meer toestellen dan een jaar eerder.
De wide body vliegtuigen, zoals de Boeing 747 (183.520 kg) en Airbus A330 (120.000 kg), zijn zwaarder dan de narrow body vliegtuigen Boeing 737 (41.413 kg), Airbus A320 42.400 kg) en Embraer 175 (21.890 kg). Ook hebben vliegtuigen een maximaal gewicht om te kunnen opstijgen.
De bestelling voor de KLM Group is onderdeel van een overeenkomst (“Memorandum of Understanding”) die de Air France-KLM Group heeft getekend met Airbus voor in totaal 100 A320neo family-vliegtuigen, met een optie op nog eens 60 toestellen.
The Boeing Company, veelal afgekort tot Boeing, is een Amerikaans lucht- en ruimtevaartbedrijf, opgericht door William Edward Boeing. Het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago in de Boeing International Headquarters.
EasyJet, Lufthansa en Vueling zijn voorbeelden van vliegtuigenmaatschappijen die gebruik maken van Airbus toestellen. In de regel is de cabine van een Airbus A320 iets ruimer dan die van een Boeing 737.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
In beeld: Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, grotendeels verwoest | Luchtvaartnieuws.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Transavia vliegt met een moderne vloot van 85 Boeing 737-800 vliegtuigen en 4 Boeing 737-700 vliegtuigen.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
Als u naar Boston, Lagos of Calgary reist, vliegt u mogelijk met de Airbus A330-300.
De hoofdvestiging van Airbus bevindt zich in Toulouse. Final Assembly, waarbij complete vliegtuigen de fabriek verlaten, vindt plaats in Toulouse, Hamburg, Sevilla en sinds 2009 ook in Tianjin. Verder worden onderdelen geproduceerd in St. Nazaire, Filton, Broughton, Bremen, Laupheim, Nordenham, Stade, Varel en Madrid.
SINGAPORE – De luchtvaartautoriteit van Singapore (CAAS) heeft de ban op Boeing 737 MAX-vliegtuigen per vandaag opgeheven. Bijna tweeëneenhalf jaar mochten de toestellen niet vanuit de havenstad vertrekken, noch er landen. Ook in buurland Maleisië is het vliegverbod opgeheven.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
We hebben 3 verschillende types Boeing 737 in onze vloot; een daarvan is de Boeing 737-700. De 700's zetten we in voor vluchten naar allerlei bestemmingen, dus misschien vliegt u wel met dit type naar Istanboel, Newcastle of Berlijn. Deze bestemmingen kunnen per seizoen verschillen.
Het kleinste vliegtuig
We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk.
het snelste. Het gaat om de Lockheed SR-71. De kist haalde in 1976 de recordboeken met een topsnelheid van 3.530 kilometer per uur. Met die snelheid werden ook de wetten van de vluchtnavigatie volledig herschreven.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Precies vandaag, maar dan gisteren, ontspon zich op mijn smartphone een discussie over het woord 'kist'. De oorsprong ligt waarschijnlijk in het feit dat de eerste vliegtuigen (houten raamwerk, bespannen met linnen) nogal op een aardappelkist leken.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.