De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
Een multiriem kost namelijk rond de 50 euro. Uitgaande van een montage van een half uur tegen een tarief van 40 euro, betaal je dus minimaal 60 euro. Als je de V-snaar of multiriem laat ververvangen is het ook verstandig om de spanrol en de geleiderollen te laten vervangen.
De multiriem moet iedere 6 jaar òf iedere 160.000 km vervangen worden. Daarom wordt de multiriem, bij auto's met een distributieriem, beide riemen tegelijkertijd vervangen. Echter bij auto's met een distributieketting is dit dus niet het geval.
Een V-snaar of multiriem is een bewegend onderdeel en dus gevoelig voor slijtage. Hij kan uitrekken of scheurtjes gaan vertonen. Als hij te slap staat, kunnen dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden.
De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.
Door de complexheid van de vervanging van een multiriem, raden wij aan om dit te laten doen door een professional. Controleer regelmatig de spanning van jouw nieuwe v-snaar of multiriem. Zo zorg je ervoor dat je nieuwe ongemakken tijdig ontdekt.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
De V-snaar kan op den duur oprekken of scheurtjes vertonen. Als de snaar versleten is of, zoals dat heet, gaat 'slippen', dan volgt dat snerpende geluid. Gemiddeld gaat een V-snaar een jaar of 5 of tussen de 60.000 en 80.000 kilometer mee. Het is niet aan te raden om met een kapotte V-snaar te rijden.
Wanneer de distributieriem moet worden vervangen, hangt af van het voertuig. In de meeste gevallen ligt het interval tussen de 100.000 en 200.000 kilometer. Het exacte vervangingsinterval wordt vermeld in het instructieboekje van je auto.
De multiriem zit altijd helemaal aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt voor de aandrijving voor de dynamo en bij moderne auto's ook voor de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. De krukas zorgt voor de aandrijfkracht. De riem drijft de andere componenten aan, zoals o.a. de dynamo.
Voor de multiriem staat een interval van 150.000 km of 7 jaar, welke het eerst wordt bereikt. Tegelijkertijd met de multiriem moet ook de spanner van de riem worden vervangen.
Als de waterpomp nog loopt en de motor wordt gekoeld, kunnen korte afstanden worden afgelegd zonder V-snaar. Houd er echter rekening mee dat de besturing wordt veel moeilijker als de servopomp/stuurbekrachtiging uitvalt.
Welke multiriem moet ik hebben? Om de juiste multiriem of multiriemset te vinden voor uw auto, kunt u gemakkelijk uw kenteken of automodel in de groene balk (bovenin) invullen. De riemen die op uw auto passen worden dan getoond. Het kan echter voorkomen dat er producten worden getoond met verschillend aantal in ribben.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.5 en 1.5 uur
Bij nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over een multiriem.
Stel de verkoper direct op de hoogte van de schade en vraag om een oplossing. Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
De meest voorkomende redenen waarom een distributieriem kan breken: Niet op tijd laten vernieuwen conform de fabrieksinterval. Beschadiging door olie lekkage.
Het vervangen van een distributieriem is een moeilijke klus. Het werk verschilt dan ook per merk en type auto. Wij vinden het belangrijk dat je een goed beeld krijgt wat de distributieriem is, wanneer het tijd is om het te vervangen en wat er bij het onderhoud komt kijken.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK. Als de opdracht aan deze garagehouder beperkt was tot het uitvoeren van een APK en voor de APK noodzakelijke reparaties, dan is het handelen van de garage niet alleen correct maat ook uitermate klantvriendelijk.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
De levensduur van een riem is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto. Bij auto's die veel stadskilometers rijden zal een riem sneller slijten dan bij auto's die veel lange afstanden rijden. Bij auto's die vaak stil staan kan de riem uitdrogen en daardoor juist sneller slijten.