Het verschilStadslichten dienen alleen gevoerd te worden wanneer uw auto geparkeerd staat in een donkere straat. Dimlichten dienen gevoerd te worden bij slecht zicht, zowel in het donker als overdag bij bijvoorbeeld regenbuien. Dagrijverlichting dient er voor om uw voertuig overdag beter zichtbaar te maken.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting. Bij dagrijverlichting branden de achterlichten niet.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld. In de huidige wet staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan.
Dagrijlichten bestaan voor auto's uit twee witte lampen, tussen 250 en 1500 mm boven het wegdek aan de voorzijde van het voertuig geplaatst op een afstand van minimaal 600 mm van elkaar (minimaal 400 mm uit elkaar wanneer het voertuig smaller is dan 1300 mm).
Dagrijverlichting. Elke auto die na 2010 op de markt is gekomen heeft: dagrijlichten, afgekort DRL (Daytime Running Lights). Deze dagrijverlichting is er om auto's overdag beter zichtbaar te maken. Dagrijverlichting staat automatisch aan en schakelt vanzelf uit of over wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld.
In de ochtend- of avondschemer is het voor veel weggebruikers echter niet duidelijk welke verlichting ze het beste kunnen voeren. In 2011 is automatische dagrijverlichting verplicht gesteld voor alle nieuwe (type) auto's. Sinds 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen.
De dagrijlichten , bochtlichten, en hoeklichten en manoeuvreerlichten mogen niet anders dan wit stralen.
Dimlicht. Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Nieuwe auto's beschikken over dagrijverlichting. Deze zorgen ervoor dat je overdag beter zichtbaar bent in het verkeer. Het is toegestaan om deze lichten te gebruiken, ook op een heldere lentedag. Dagrijverlichting is geen vervanging van dimlichten of mistlampen wanneer je zicht (erg) beperkt is.
Gebruik van dagrijlicht is in Nederland inderdaad niet verplicht. En omdat het niet verplicht is, is het ook geen punt als slechts één in plaats van de twee dagrijlichten brandt. Dit is een belangrijk verschil met 'gewoon' dim- of grootlicht.
Het stadslicht mag je voeren op het moment dat er geen enkele verlichting verplicht is. Je mag dus overdag met alleen je stadslicht aan rondrijden. Is het donker of is er sprake van slecht licht?Dan geeft de wet aan dat je naast het stadslicht ook je dimlicht of mistlicht dient te voeren.
Dagrijverlichting is een nieuw type verlichting om je auto overdag beter zichtbaar te maken. Het zijn ledlampjes die zeer weinig stroom verbruiken, dit in tegenstelling tot de meeste dimlichten. Het overdag voeren van dagrijverlichting heeft dus bijna geen effect op het verbruik.
Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement.
Dimlichten: de autolichten die het vaakst branden
Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur.
Groot licht mag alleen gevoerd worden als er geen ander verkeer in de buurt is. Mistlicht mag alleen gevoerd worden als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmert. Het mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als het zicht minder is dan 50 m. Dagrijlicht is verlichting die overdag gebruikt mag worden.
Als je ¿s ochtends opstaat of 's nachts naar de wc gaat, is een verblindend licht niet erg fijn als je de slaap nog uit je ogen veegt. Kies hier voor een kleurtemperatuur van 2700 tot 3000 Kelvin.
Dat blijkt uit het onderzoek waarop Wisse van der Meijden promoveerde aan het Amsterdam UMC. Volgens hem maakt blootstelling aan helder rood licht het makkelijker om in slaap te vallen. In tegenstelling tot blauw licht dat van smartphones en televisie komt.
1. De grote lichten, dimlichten , stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
Kies dan voor de kleur blauw; blauw werkt rustgevend, verkoelt en geeft je een ontspannen gevoel. Dit zorgt voor een serene sfeer om lekker in slaap te vallen. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat mensen in een blauwe slaapkamer het langst slapen!
Dagrijverlichting (DRL)
De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren.
Tegenwoordig wordt stadslicht gebruikt om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Ook wordt het gebruikt bij het parkeren van de auto, vandaar dat het ook vaak parkeerlicht wordt genoemd. Stadslicht is dus eigenlijk een vrij ouderwetse vorm van autoverlichting.