Wat is het verschil tussen cataloguswaarde en dagwaarde? Wat jouw auto op dit moment waard is, is de dagwaarde.De cataloguswaarde is dus de nieuwprijs van de auto.
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven.
De dagwaarde van een auto is de huidige waarde van de auto, ofwel wat de auto vlak voor de diefstal of schade waard was. Als je auto total loss is of wordt gestolen kan je met de dagwaarde berekenen hoeveel het kost om een vergelijkbare, vervangende auto te kopen.
De cataloguswaarde is de prijs die u betaalt voor de nieuwe auto, inclusief BTW, BPM en accessoires. Als kenteken deel 1 wordt afgegeven, heeft uw auto op dat moment de cataloguswaarde. Een verzekeraar gebruikt o.a. de cataloguswaarde om de hoogte van de premie te bepalen.
Auto dagwaarde v.s. verkoopwaarde
Dit zijn de prijzen van auto's die je op verschillende verkoopsites. Dit is de advertentie vraag prijs van een auto. De verkoopwaarde auto is dus een andere waarde dan een dagwaarde auto of een inruilwaarde van een auto.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Bij besluit van 21 juli 2014 heeft de RDW [bedrijf] medegedeeld dat hij de catalogusprijs in het kentekenregister alleen mag aanpassen op aangeven van de importeur als het betreffende voertuig nog niet is tenaamgesteld en in alle andere gevallen de Belastingdienst de wijziging moet doorgeven aan de RDW.
Bij Bovag en ANWB wordt een schatting van de waarde gegeven op basis van merk, model, leeftijd en opties en accessoires. Independer geeft een schatting van de dagwaarde uitsluitend op basis van merk, model, leeftijd. Over het algemeen wordt de waarde lager ingeschat naarmate minder bekend is.
A : De cataloguswaarde of de catalogusprijs vindt u eenvoudig op de aankoopfactuur van uw auto. U kunt de cataloguswaarde of -prijs ook online vinden via het FEBIAC.
Bij de dagwaarde in Nederland is de betaalde BPM verdisconteerd in de prijs van een occasion. Er is ooit BPM en btw betaald en dat heeft uiteraard invloed op de dagwaarde auto.
De vervangingswaarde is het bedrag dat je auto op dit moment waard is als je deze verkoopt. Dit wordt ook wel de dagwaarde of marktwaarde genoemd. De vervangingswaarde is ook belangrijk als je een schade claimt bij je autoverzekering.
Is uw auto economisch total loss dan heeft u recht op de dagwaarde min de restwaarde. Stel dat uw auto een dagwaarde heeft van €5.000,- en de restwaarde van de auto €1.000,- is. Als de reparatiekosten boven de €4.000,- (dagwaarde €5.000 – restwaarde €1.000) uitkomen, dan wordt uw auto economisch total loss verklaard.
Hoe bereken je een netto catalogusprijs? Deze netto cataloguswaarde bereken je door van de Nederlandse advies verkoopprijs de omzetbelasting (BTW) en de BPM af te trekken.
Hoe komt u aan de juiste cataloguswaarde? Volgens de wet gaat het om "de door de fabrikant of importeur aan uw dealer (wederverkoper) kenbaar gemaakte prijs welke uiteindelijk aan u wordt berekend." Op het kenteken staat een BPM-bedrag dat weer kan worden herrekend tot een cataloguswaarde.
U kunt het beste de BPM calculator raadplegen van Autoweek. U krijgt dan de oorspronkelijke netto en bruto catalogusprijs te zien en zelfs een indicatie van het mogelijke restant BPM.
Cataloguswaarde auto opzoeken RDW
Dat kan via de website van de RDW. De RDW registreert de cataloguswaarde op kenteken. Voer je kenteken in en je krijgt niet alleen de cataloguswaarde, maar alle geregistreerde informatie over de auto te zien. Onder het kopje 'Fiscaal' vind je de cataloguswaarde van de auto.
De restwaarde is de berekende waarde van uw auto na een ongeval. De restwaarde geeft aan wat u als autobezitter ontvangt bij total loss, of als u uw beschadigde voertuig wilt verkopen. De restwaarde berekenen is vrij makkelijk. Het is na melijk het bedrag dat overblijft na het in mindering brengen van het schadebedrag.
De waarde van een sloopauto valt en staat met de oud-ijzer prijs, ook wel de schrootprijs genoemd. De schrootprijs ligt zo rond de €0.19 per kilogram. Als je uitgaat van een auto die 1000 kilogram weegt ligt die prijs dus rond de €190. Echter, dit is het bedrag dat een sloopbedrijf eraan verdient.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw. Ook voor bestelauto's die te naam zijn gesteld op of na 1 juli 2005, geldt de nieuwsprijs inclusief BPM en btw.
Bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak (personen- of bestelauto) kan worden voorkomen door het aanleveren van een kilometerregistratie als tegenbewijs dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto.
Een taxatierapport dient om de waarde van je voertuig vast te leggen. Het vormt o.a. een erkenning van merk, type en uitvoering. Maar het zegt ook iets over de kwaliteit en conditie van het voertuig.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
De aanschafwaarde van uw auto is het bedrag dat u heeft betaald toen u de auto kocht. Dit is inclusief accessoires die al in de auto aanwezig waren.