LPG staat voor liquid petroleum gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het is een mix van propaan en butaan, waar de meeste benzineauto's met behulp van een LPG-installatie op kunnen lopen.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
Je mag een lpg installatie gebruiken om op te koken, zolang deze tank maar niet gebruikt wordt voor de aandrijving van het voertuig. Je hebt dus een aparte gasdamptank nodig om op te koken (en/of te verwarmen).
LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas. LPG wordt veel gebruikt als brandstof in mengselmotoren voor onder andere auto's, heftrucks en boten. LPG is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). Afhankelijk van de gebruikelijke buitentemperatuur ter plaatse worden de twee gassen in een bepaalde verhouding gemengd.
Het vullen van gasflessen met LPG is verboden.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
Op benzine verbruik je een liter of zes per honderd kilometer. Op lpg wordt dat 7,5 liter. Als je 10.000 per jaar rijdt, betaal je € 930 aan benzine (gerekend aan € 1,55 per liter), terwijl je € 525 zou betalen mocht je op lpg rijden (gerekend aan €0,70 per liter).
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG? Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel. Al brengt rijden op autogas ook extra kosten met zich mee.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
LPG-gasflessen met een gewicht van 11-13,5 Kg kunnen gevuld worden tot 18 liter. LPG-gasflessen met een gewicht van 14-15 Kg kunnen gevuld worden tot 20 liter.
In plaats van damp kan er ook vloeibaar gas uit de kraan stromen. Omdat LPG de vettige substantie glycerine bevat, kan dit schade toebrengen aan uw apparraten. Naast dat het gevaarlijke situaties kan opleveren, is het zelf vullen van een gasfles een milieudelict. Je kan hier dus een boete voor ontvangen.
De risico's zijn niet miniem. Zo kan er schadelijk gas vrijkomen en kunnen gasflessen ontploffen. Het zelf vullen van butaan- en propaangasflessen bij de benzinepomp is simpelweg verboden. Bovendien ontduik je volgens de letters van de wet ook belasting als je de lpg voor iets anders gebruikt.