Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
De 2-takt motor is in vergelijking met de 4-takt motor eenvoudig, en telt minder onderdelen. De 2-takt motor is een stuk luider dan de 4-takt motoren. Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in.
Over het algemeen heeft een tweetaktmotor minder bewegende delen en is dus zowel goedkoper als lichter en biedt een uitstekende vermogen / gewichtsverhouding. Een 4-takt motor zorgt op zijn beurt weer voor een soepele en stille werking en stoot minder koolwaterstof (HC) en koolmonoxide (CO) uit.
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden.
Hoe vaak moet ik mijn oliepeil controleren ? Wanneer peil ik mijn olie van mij scooter? Je controleert een keer per maand het oliepeil van je scooter en waar nodig vul je wat bij. Het is namelijk raadzaam om dit goed in de gaten te houden om grote kosten te voorkomen.
Opvoeren 2 -takt
Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen. Denk aan een snelheid rond de 80 km/u. Een andere cilinder is dus niet nodig om het een stuk sneller te maken.
Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren.Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.
Benzine en olie in één
Dit komt omdat een 2 takt motor niet over een apart reservoir beschikt waar de olie in kan worden gedaan. Het gebruik van een 2 takt benzine in een 4 takt motor is hierdoor in de basis al sterk af te raden.
Een goeie 80 km/h. Dus 90 km/h op de teller. En 100 km/h op internet.
Ja, dat mag zeker.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Het maakt niet uit of je een 2-takt of 4-takt scooter hebt. Wij raden altijd aan om een premium benzine te tanken. Mocht dit niet beschikbaar zijn, kies dan voor E5.
De meest gebruikte 4 takt scooter olie is 10W 40 en/of 5W40, deze kunt in onze webwinkel vinden. De 10w40 scooter olie wordt veel al gebruikt bij GY6 50cc scooters van AGM, BTC, RSO, la souris, mocht u niet weten welke scooter olie u nodig heeft kunt u altijd contact opnemen.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter.
Bij 2-takt voertuigen, vaak kleinere motoren, is mengsmering noodzakelijk. Hierbij wordt smeerolie gemengd met brandstof. Het motorcarter kan niet gebruikt worden voor smering, omdat hier geen olie in kan. Het is daarom van belang om deze motorolie toe te voegen aan de brandstof.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").