Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Er zijn slechts twee incidenten geweest waarbij vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werden beschadigd, hoewel beide vliegtuigen niet onherstelbaar werden beschadigd. In 1997 raakte het toestel van Transavia vlucht 484 beschadigd toen het van Salzburg naar Amsterdam vloog.
Een Airbus A320 van EasyJet brak 2 juli op tijd de start op Genève Airport af toen een Learjet plotseling de startbaan opreed. Het toestel van de Engelse luchtvaartmaatschappij met registratie HB-JXI wilde opstijgen op weg naar Malaga in Spanje.
De 737 MAX van TUI Fly vertrok naar Spanje met 118 reizigers. Die werden vooraf ingelicht, niemand haakte af. Eind 2018 en begin 2019 crashten twee 737 MAX-vliegtuigen, met 346 doden tot gevolg. Die ongevallen bleken veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem dat de neus van de vliegtuigen naar beneden drukte.
Bij die ramp kwamen 583 mensen om het leven. Het was het laatste incident van de KLM met dodelijke slachtoffers, de crash met de Cityhopper in 1994 en Malaysia Airlines-vlucht 17 in 2014, die in codeshare ook als KLM-vlucht 4013 werd uitgevoerd, niet meegerekend.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
De webshop van Transavia bestaat al sinds 1996 en staat bekend als een betrouwbare speler in de markt. Transavia is al vanaf hun oprichting ingeschreven bij de kamer van koophandel en hun website is beveiligd door middel van een SSL certificaat (groene slotje).
De Antonov An-12 is een viermotorig propellervliegtuig gebouwd door de Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov. Het toestel is vaker betrokken geweest bij fatale crashes. De laatste maal in november 2021 in Siberië. Over de oorzaak van de crash van het toestel in Griekenland is nog niets bekend.
vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Lufthansa Group tekent handvest en implementeert strenge veiligheidsregels. KEULEN - Luchtvaartmaatschappijen van Lufthansa Group gaan de strenge Europese veiligheidsnormen implementeren. Dat belooft de luchtvaartgroep met de ondertekening van een coronahandvest van de Europese luchtvaartveiligheidsinstantie EASA.
De veiligste prijsvechters hebben allemaal de maximale zeven sterren voor dit onderdeel. Ryanair heeft vijf sterren, vanweg het ontbreken van een IOSA-certificatie zo valt op de site van AirlineRatings.com te zien. Ook easyJet moet het met vijf sterren doen.
Hoewel de vloot uit overwegend nieuwe Boeings bestaat, heeft Lion Air de laatste jaren wel te maken gehad met een reeks incidenten. Variërend van problemen als een lekke band, tot vliegtuigen die van de landingsbaan af schoten of een toestel dat een koe raakte tijdens de landing.
TUI fly is een betrouwbare vliegmaatschappij met een verrassend scherpe prijs-kwaliteit verhouding. Een goede prijs voor een fijne vlucht. Je maakt je vlucht zo luxe als je zelf wil met fastlane boarding, airport lounge, extra beenruimte en luxe maaltijden..
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Op ieder moment na de crash kan er brand uitbreken of een explosie plaatsvinden, dus zorg ervoor dat er wat afstand zit tussen jou en het vliegtuig. Als de crash in open water plaatsgevonden heeft, dien je zo ver mogelijk van de wrakstukken af te zwemmen. Blijf op een plek, maar let goed op wat er gebeuren moet.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Sinds 1924 zijn er volgens deze statistiek 168 vliegtuigen binnen onze landsgrenzen neergestort. De meeste crashes (35) vonden, niet verrassend, plaats in de buurt van Schiphol. Bij alle Nederlandse ongelukken kwamen opgeteld 283 mensen om het leven, wat een gemiddelde oplevert van 3,2 persoon per jaar.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg.