Net zoals in de vorige uitgaves wordt de eerste plaats onder de autobouwers nog steeds bezet door Toyota, hoewel dat 8 procent van zijn beurswaarde zag verdampen (51,6 miljard dollar).
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
Lexus. Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Toyota blijft koning van toekomstbestendigheid
Een inkoppertje in het rijtje van auto's die het langste meegaan: het Japanse Toyota. Zo blijkt uit een uitgebreid Amerikaans onderzoek.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
De beste auto om veel kilometers mee te maken
Die auto is, wellicht ietwat verrassend, de Skoda Octavia. In een Brits onderzoek uit 2019 bleek dat de Skoda Octavia de auto is waarvan in Groot-Brittannië de meeste modellen rondrijden die meer dan 400.000 kilometer op de teller hebben staan.
1. Merkur XR4TI. De Merkur XR4TI werd gedurende een schrale vier jaar verkocht in de Verenigde Staten.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee luxewagens is dat BMW de voorkeur geeft aan sportief rijgedrag, terwijl Mercedes de voorkeur geeft aan comfort en luxe. BMW voertuigen bieden sportief rijgedrag met betere rijeigenschappen, betere vering en betere motoren en transmissies.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Onderdelen en service zijn erg duur, dus plezier heeft een prijs. Met de meeste BMW's wordt gereden tot ze 120.000 tot 200.000 mijl hebben afgelegd. Dat vergt uiteraard een flinke onderhoudsbeurt en goed onderhoud.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Alle factoren in aanmerking genomen, is Mercedes-Benz betrouwbaarder dan Volvo. Volgens Consumer Reports is Volvo een van de minst betrouwbare luxemerken op de markt. Mercedes scoort hoger dan Volvo op de betrouwbaarheidsbeoordeling van Consumer Reports. Mercedes is echter duurder in het jaarlijkse onderhoud dan Volvo.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
Betrouwbaarheid komt uit Japan en Zuid-Korea
Toyota staat met een 8,7 op de eerste plaats, gevolgd door Suzuki met een nette score van 8,6. Ook Honda, Mazda en Subaru scoren goed. De drie merken halen allemaal een 8,5. Seat staat op de laatste plaats met een 5,2, met daarboven Citroën met een gemiddelde score van 5,8.
Auto's die 5,0 l/100 km verbruiken, oftewel 1:20, zijn onder andere de nieuwe Aygo X 1.0 VVT-i, de Skoda Fabia 1.0 TSI, de Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV, de Fiat 500 Hybrid en zelfs de Mazda 3 Sedan met 186 pk SkyActiv-X-motor.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Een van de belangrijkste redenen om geen BMW te kopen zijn de eigendomskosten, samen met olielekken, en alle slecht werkende sensoren die BMW in nieuwere modellen heeft ingebouwd. BMW's zijn duur in aanschaf en duur in onderhoud.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.