Een stuurslot is een preventiemiddel tegen diefstal van de auto en werkt doordat het slot het stuurwiel van de wagen sluit. Door het gebruiken van een stuurwielslot is het namelijk niet meer mogelijk om het stuur te draaien.
Autodieven worden tegenwoordig steeds slimmer wanneer het gaat om het stelen van je auto. Het is daarom verstandig om een stuurslot aan te brengen. Hierdoor maak je het autodieven niet alleen vele malen moeilijker maakt om je auto te stelen, ook bescherm je de airbag.
Zo zet je jouw auto op stuurslot: Zet je motor uit, haal je sleutels uit het contact en draai je stuur een klein stukje naar links of naar rechts totdat je een klik hoort.
Een stuurslot heeft als doel het stuur in een gesloten positie te zetten, zodat er niet zondermeer met bijvoorbeeld een motor of scooter vandoor gegaan kan worden.
Als je de sleutel in het contactslot naar links te draait dan zet je de scooter van het contact af. Je kunt dan nog een extra slag naar links draaien, waardoor je stuur op slot zet.
Alleen een stuurslot op je scooter is niet veilig genoeg. Je scooter kan gemakkelijk opgetild en meegenomen worden. Een goed scooterslot met een ART 3 keurmerk of hoger is daarom enorm belangrijk en verplicht door de verzekeraar. Met als reden dat een ART 3 slot een grotere weerstand biedt tegen diefstal.
Ter preventie van diefstal is het belangrijk om uw scooter altijd in een schuur, stalling of box te parkeren, met minimaal twee goede sloten en eventueel een alarmsysteem. Helaas is er niet altijd de mogelijkheid om uw scooter binnen te parkeren.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Om je motor echt goed te beveiligen, kies je voor een combinatie aan sloten. Naast een ART-4 of ART-5 slot, is een remschijfslot verstandig. Dit zorgt ervoor dat de dief niet weg kan rijden. Ook een stuurslot kan een optie zijn, maar deze is relatief makkelijk open te breken.
Hoe veilig is een stuurslot? Een stuurslot is een goede en bovendien simpele manier om je auto extra te beveiligen. Een stuurslot vertraagt de dief, waardoor deze vaak al geen zin meer heeft om in te breken in je auto.
Bij een standaard cilinderslot (uw deur is 4cm dik), bent u in totaal € 130,- kwijt. U kunt er natuurlijk voor kiezen om gelijk een SKG3 cilinder te laten plaatsen. Totale kosten komen dan uit op € 154,-. Heeft u toch een oplegslot (kastje aan de binnenkant van de deur), bent u in totaal € 194,- kwijt.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen.
Het meest voorkomende probleem: het stuurslot. Draai aan je contactsleutel en wrik tegelijk een beetje aan je stuur om je stuurslot op te heffen. Je mag best wat kracht gebruiken op het contact wanneer dit het geval is.
BearLock® is HET mechanische versnellingsbak- of stuurasslot, ter voorkoming van voertuigdiefstal. Alleen de originele BearLock® zal ten allen tijde herkenbaar zijn aan het Berenlogo. Het systeem wordt volledig geïntegreerd ingebouwd, in “harmonie” met de bestaande techniek in het voertuig.
Een schijfremslot is goed genoeg om een motor tegen diefstal te beschermen als deze voor korte tijd op een locatie onbeheerd wordt achtergelaten, waar het diefstalrisico niet het hoogst is.
Op de meeste nieuwere motoren is standaard een SCM-beveiliging klasse 1 ingebouwd. Dit is een startonderbreker. Maar er zijn ook motoren die zijn voorzien van klasse 3: een startonderbreker, met alarm- en volgsysteem. Wanneer de motor dit systeem heeft, is het risico op diefstal lager.
Schijfremsloten worden ook wel remschijfsloten genoemd (net even andersom geschreven dus) en afgekort ook wel eenvoudigweg schijfsloten. Hierbij gaat het dus over hetzelfde: een slot waarmee de remschijf van de scooter of de motor 'vastgezet' kan worden.
Een eis die vrijwel alle verzekeraars hanteren, is dat het motorslot minimaal over een ART keurmerk dienen te beschikken. Het ART keurmerk is vijf verschillende categorieën ingedeeld en voor het verzekeren van een motor stelt de verzekeraar minimaal een motorslot met ART 4 keurmerk als eis.
Welke lengte een kettingslot moet hebben kun je geen eenduidig antwoord op geven en is afhankelijk van verschillende factoren. Uiteraard moet een kettingslot niet te kort zijn, want dan beperk je de mogelijk om je tweewieler te verbinden met een vast object.
Ongeveer 1,26% van alle scooters die in Nederland rondreden, werden in 2017 dus gestolen. Dat cijfer lijkt misschien niet veel te zijn, maar de cijfers ogen vertekend indien we ze vergelijken met de diefstalcijfers bij andere voertuigen.
Uit de cijfers blijkt dat 1 op de 73 bromfietsen van dit merk worden gestolen.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.